Bra mat måste få kosta (Aftonbladet)
Moderator: Moderator 1
Re: Bra mat måste få kosta (Aftonbladet)
Jag köper bara havregryn och ägg.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Det är bra mat!
Det där om att "det får det kosta" om dyra saker, det är ett uttryck som folk med pengar använder. Det finns personer som är mycket fattigare och måste köpa den absolut billigaste maten. De har liksom inget val och kan inte "kosta på sig".
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Håller helt med Memphis!
När jag bodde själv köpte jag lax en gång i månaden, dvs när sjukersättningen trillade in på kontot. Annars åt jag ofta korv, pannkakor, blodpudding, billigaste kycklingen (fryst) och tonfisk på burk. Använde nötfärs enbart till köttbullar, annars blandfärs. Men sånt fattar inte folk med pengar. Min sambo exempelvis.
När jag bodde själv köpte jag lax en gång i månaden, dvs när sjukersättningen trillade in på kontot. Annars åt jag ofta korv, pannkakor, blodpudding, billigaste kycklingen (fryst) och tonfisk på burk. Använde nötfärs enbart till köttbullar, annars blandfärs. Men sånt fattar inte folk med pengar. Min sambo exempelvis.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Men idag lägger folk mycket mindre procent av inkomsten på mat än vad de gjorde på 1970-talet. Det är bostaden som kostar idag.
Jag handlar mat för ca2500-3000kr i månaden. Restaurang besök inräknat.
Det är nog normalt.
Jag kan hålla med om rubriken. Jag köper det jag vill ha, tittar sällan på prislappen.
Bra mat behöver inte vara dyr.
Jag har snittat 4200kr ett år bakåt. Då inkluderar jag fika och utemat. Försöker få ner det på 3000kr. Senaste halvåret har jag snittat ca 3000kr i månaden.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- Hercules723
- Hafniummedlem
Pannkaka är inte dyrt. Ungefär 20 kr för tio pannkakor med ekologiska ägg.