Spara och slösa tråden!

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Spara och slösa tråden!

Post by Geta »

Zoidar wrote: 28 Mar 2025, 20:57
Geta wrote: 28 Mar 2025, 20:47 Jag pensionssparade aldrig. Det jag betalade in till facket hade jag kunnat pensionssparat istället.
Hade du aldrig nytta av facket?
Nej, inte personligen men de förhandlade ju kollektivt om löner.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 28 Mar 2025, 20:19 Som min morbror sa att han skulle vilja ha 20 miljoner på banken. Då frågade jag vad han skulle gjort. Ingenting mer, sa han, känna mig mer trygg.
Sånt är inte så vettigt egentligen, eller logiskt. Räcker väl med en miljon då om man inte ska göra något. Jag känner mig trygg med under 100K. Fast det hade varit kul att vara snorrik och leva på avkastningen och spendera lite kulor! Tittade nyss på MSN och bilder från 70+ nationalparker, kanske en sån resa, men då måste se till att man har tillgång till vatten om man ska vandra i en nationalpark :mrgreen:
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 29 Mar 2025, 04:14
Zoidar wrote: 28 Mar 2025, 20:19 Som min morbror sa att han skulle vilja ha 20 miljoner på banken. Då frågade jag vad han skulle gjort. Ingenting mer, sa han, känna mig mer trygg.
Sånt är inte så vettigt egentligen, eller logiskt. Räcker väl med en miljon då om man inte ska göra något. Jag känner mig trygg med under 100K. Fast det hade varit kul att vara snorrik och leva på avkastningen och spendera lite kulor! Tittade nyss på MSN och bilder från 70+ nationalparker, kanske en sån resa, men då måste se till att man har tillgång till vatten om man ska vandra i en nationalpark :mrgreen:
Håller med om att det inte är vettigt egentligen, men finns någon sanning i det trots allt. Det känns tryggare om man har besparingar, fast 20 mille är väl lite överdrivet.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 29 Mar 2025, 13:03
Hercules723 wrote: 29 Mar 2025, 04:14
Håller med om att det inte är vettigt egentligen, men finns någon sanning i det trots allt. Det känns tryggare om man har besparingar, fast 20 mille är väl lite överdrivet.
Hittade en video på YT (för någon månad sedan) från en kvinna som jobbade inom vården och med äldre. Hon nämnde att vissa vill vinna stort lotto, men många ville inte göra något med pengarna. "Asch vad ska jag med det till, det ger jag bort till släktingar." Hon tyckte inte det var vettigt. Lite liknande situation som din morbror. :smile:
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 29 Mar 2025, 19:36
Hercules723 wrote: 29 Mar 2025, 04:14 Sånt är inte så vettigt egentligen, eller logiskt. Räcker väl med en miljon då om man inte ska göra något. Jag känner mig trygg med under 100K. Fast det hade varit kul att vara snorrik och leva på avkastningen och spendera lite kulor! Tittade nyss på MSN och bilder från 70+ nationalparker, kanske en sån resa, men då måste se till att man har tillgång till vatten om man ska vandra i en nationalpark :mrgreen:
Hittade en video på YT (för någon månad sedan) från en kvinna som jobbade inom vården och med äldre. Hon nämnde att vissa vill vinna stort lotto, men många ville inte göra något med pengarna. "Asch vad ska jag med det till, det ger jag bort till släktingar." Hon tyckte inte det var vettigt. Lite liknande situation som din morbror. :smile:
Är man lycklig betyder inte pengar så mycket. När man inte mår bra försöker man "köpa" lycka.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 29 Mar 2025, 20:40
Hercules723 wrote: 29 Mar 2025, 19:36

Är man lycklig betyder inte pengar så mycket. När man inte mår bra försöker man "köpa" lycka.
Nja, jag vet inte om det är helt sant. Människor har varit samlare i alla tider. Även på stenåldern.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 29 Mar 2025, 21:01
Zoidar wrote: 29 Mar 2025, 20:40
Hercules723 wrote: 29 Mar 2025, 19:36 Hittade en video på YT (för någon månad sedan) från en kvinna som jobbade inom vården och med äldre. Hon nämnde att vissa vill vinna stort lotto, men många ville inte göra något med pengarna. "Asch vad ska jag med det till, det ger jag bort till släktingar." Hon tyckte inte det var vettigt. Lite liknande situation som din morbror. :smile:
Nja, jag vet inte om det är helt sant. Människor har varit samlare i alla tider. Även på stenåldern.
Jag vet inte heller. Men när jag mår bra tänker jag mindre på pengar.
Post Reply