Har du tagit din medicin?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Har du tagit din medicin?

Post by memphis »

Mediciner & Vitaminer.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Ja. Kom på igår att jag har glömt vitamin D i jag vet inte hur lång tid. Några veckor? Nu ligger vitamin D i dosetten! :smile:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Ja efter blodprov imorse
In a world where you can be anything, be kind.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Har återhämtat mig efter imovaneutsättningen. 3 veckor tog det, med utsättning och biverkningar av det. 3 dagar efter sista dos. Nu går jag på sertralin. Tar vanligtvis 3 tabletter, nu tar jag 2.5 - nertrappning. Jag vill ha bort alla onödiga mediciner. Och nu har jag handlingskraften. För jag mår bra. Och är stark.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

amandara wrote: 08 Apr 2025, 15:37 Har återhämtat mig efter imovaneutsättningen. 3 veckor tog det, med utsättning och biverkningar av det. 3 dagar efter sista dos. Nu går jag på sertralin. Tar vanligtvis 3 tabletter, nu tar jag 2.5 - nertrappning. Jag vill ha bort alla onödiga mediciner. Och nu har jag handlingskraften. För jag mår bra. Och är stark.
Ska du sluta med Sertralin?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Iallafall dra ner. Jag tar tre nu whatever för mg? Tänkte kanske landa på en tablett. Det blir ju lätt att man går på mediciner år ut och år in, utan att man kanske behöver dem. Jag ska testa och se. Psykiatrins uppgift - mediciner, så det är de positivt inställda till. Något annat har de inte att komma med. Basically. Och de har inte ens koll på medicinerna. Man får kolla FASS och vara sin egen läkare. Iaf är det så för mig. De är trevliga och så. Men. Koll har de inte.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

amandara wrote: 08 Apr 2025, 15:43 Iallafall dra ner. Jag tar tre nu whatever för mg? Tänkte kanske landa på en tablett. Det blir ju lätt att man går på mediciner år ut och år in, utan att man kanske behöver dem. Jag ska testa och se. Psykiatrins uppgift - mediciner, så det är de positivt inställda till. Något annat har de inte att komma med. Basically. Och de har inte ens koll på medicinerna. Man får kolla FASS och vara sin egen läkare. Iaf är det så för mig. De är trevliga och så. Men. Koll har de inte.
Sant man får själv kolla vad man behöver. Min psykiater tycker jag kan höja Peratsin ännu mer, upp till 40mg. Närmast hästdoser!
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Zoidar wrote: 08 Apr 2025, 15:49
amandara wrote: 08 Apr 2025, 15:43 Iallafall dra ner. Jag tar tre nu whatever för mg? Tänkte kanske landa på en tablett. Det blir ju lätt att man går på mediciner år ut och år in, utan att man kanske behöver dem. Jag ska testa och se. Psykiatrins uppgift - mediciner, så det är de positivt inställda till. Något annat har de inte att komma med. Basically. Och de har inte ens koll på medicinerna. Man får kolla FASS och vara sin egen läkare. Iaf är det så för mig. De är trevliga och så. Men. Koll har de inte.
Sant man får själv kolla vad man behöver. Min psykiater tycker jag kan höja Peratsin ännu mer, upp till 40mg. Närmast hästdoser!
Ja det är väl så att man får hålla koll på saker/mediciner själv! Har det ju visat sig, iaf för min del. Annars kan det gå år ut och år in utan något ifrågasättande av dos/medicin eller att det inte blir någon förändring. Inte på deras initiativ. Men för mig är det nu - jag mår bra och är stark, då kan jag kolla upp och ifrågasätta somliga mediciner. Psykiatrin har inget emot att lägga till medicin efter medicin. Tur är, med min läkare, att jag FÅR ta ansvar själv. Han tycker det är bra, och anpassar medicinerna efter vad jag vill och har testat på.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Jag hade friare förr. Nu vill psykiatern att vi diskuterar innan någon förändring görs.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Japp ok.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 08 Apr 2025, 15:49 Min psykiater tycker jag kan höja Peratsin ännu mer, upp till 40mg. Närmast hästdoser!
Varför? Det blir väl värre biverkningar på höga doser.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Ja, har tagit tvåmedicinen, en Akineton. Måste börja komma ihåg att ta den mitt på dagen. Två-Stesoliden brukar jag ju inte ta.
Post Reply