Trump!
Moderator: Moderator 1
Re: Trump!
Trump verkar inte riktigt psykiskt frisk.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Jag trodde inte att en enskild person i ett demokratiskt land kunde få en sån makt. Jag trodde att den djupa staten med förvaltningar stoppade det.
Last edited by Geta on 10 Apr 2025, 13:17, edited 1 time in total.
Allt är en del av planen
/Dave
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
- Hercules723
- Hafniummedlem
Chat GPT
Ja, det finns en hel del som tyder på att Donald Trump och hans företag varit inblandade i tvivelaktiga fastighetsaffärer – både före och under hans tid som president. Här är några centrala punkter:
Skattefiffel och värderingsfiffel
New Yorks civilrättsliga fall (2022–2024): Delstatens justitieminister Letitia James stämde Trump, hans företag och flera av hans barn för att ha kraftigt överdrivit värdet på sina tillgångar (t.ex. fastigheter, golfbanor och Trumps namnvarumärke) för att få bättre lån och försäkringsvillkor.
En domstol slog 2024 fast att Trump och hans företag hade bedragit banker och försäkringsbolag, och han dömdes att betala över 350 miljoner dollar i böter. Dessutom fick han näringsförbud i New York under en period.
Trump Organization och kriminella domar
CFO Allen Weisselberg, som var Trumps närmaste ekonomiska man, dömdes för att ha organiserat ett skattebedrägeri i företaget. Det handlade om att betala ut förmåner som lyxbilar och bostäder utan att redovisa dem korrekt.
Trump Organization fälldes 2022 för skattebrott och böter utdömdes – även om Trump själv inte var åtalad i det specifika fallet.
Värderingslek beroende på syfte
Trump har ibland överdrivit värdet på sina fastigheter (för att få lån), och andra gånger kraftigt underskattat dem (för att minska skatten). Exempel: Han hävdade att hans våning i Trump Tower var 2-3 gånger större än vad den faktiskt var.
Sammanfattning
Ja – mycket pekar på att Trump genom åren ägnat sig åt fiffel inom fastighetsvärdering och skatteplanering som ofta befunnit sig på eller över gränsen till bedrägeri. Han har själv ofta avfärdat det som "business as usual" eller politiskt motiverade attacker.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Det vet jag inte vad det är för o vara ärlig.
Menade att allt ligger i the man upstairs händer, det är min förtröstan iaf.
/Dave
- Hercules723
- Hafniummedlem
Går du aktivt till kyrkan också 1Dave. Som Zoidar.
Nej, går in ibland när de har öppet. Svenska kyrkan alltså. Är lite emot kyrkobyggnader egentligen. Tycker allt överskott kyrkan har skulle läggas på de behövande.
/Dave
- Hercules723
- Hafniummedlem
Ja! Det är ingen dum tanke det sista du nämnde. Nej, jag går aldrig i kyrkan heller mer än begravningar.
Den djupa staten är en myt. En missnöjesparanoia.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)