Hälsporre
Moderator: Moderator 1
Re: Hälsporre
Jag har haft lite lätt hälsporre ett tag och även något som heter Mortons som sitter precis där tårna börjar. Jag drogs med det i åratal innan jag sökte vård. Efter att ha utstått en undersökning av fysioterapeut fick jag specialgjorda inlägg för skorna. De var gjutna precis med mina fötter som förebild. Trots det tog det lång tid, nåt år till, innan foten blev bra.
Men jag var med om nånting märkligt innan jag fick inläggen. Jag var på en ridtur med islandshästar och hade väldiga besvär med att hålla mig kvar i sadeln. När ridningen var slut stod vi på stallbacken och jag höll hästen i ett rep. Då ställer sig hästen sakta på min onda fot. Han liksom pressar sakta och försiktigt ut foten så den blir platt. Sen tog han bort hoven och till min stora förvåning var smärtan i foten borta!
Men den kom tillbaka efter några månader. Det var då jag sökte vård.
Men jag var med om nånting märkligt innan jag fick inläggen. Jag var på en ridtur med islandshästar och hade väldiga besvär med att hålla mig kvar i sadeln. När ridningen var slut stod vi på stallbacken och jag höll hästen i ett rep. Då ställer sig hästen sakta på min onda fot. Han liksom pressar sakta och försiktigt ut foten så den blir platt. Sen tog han bort hoven och till min stora förvåning var smärtan i foten borta!
Men den kom tillbaka efter några månader. Det var då jag sökte vård.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Även jag har haft hälsporre. Det började gå över när jag bytte till löparskor och med formgjutna inlägg. Ortopediska sulor.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Mm, tror det. Först gick jag till en fysioterapeut som rekommenderade en ortopedisk verkstad.
Näpp. De som jag köpte förra våren kostade nog 1800kr om jag minns rätt.
Bra! Har hört att gelén i skor blir torr efter ett tag. Vissa har luftdämpning. Nike har nog luftdämpning, medan Asics har gelé. Sedan kan det bara vara sånt som säljare säger. Vem vet? Google! 

Asics är det jag har nu. MIna förra skor hade ingen dämpning alls tror jag.
Måndagens Fråga doktorn gästas av en ortoped. Där tas hälsporre och andra överbelastningsskador upp.
https://www.svtplay.se/video/j1q57ok/fr ... video=visa
https://www.svtplay.se/video/j1q57ok/fr ... video=visa