Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by yrväder »

Skabb mellan människa och djur det tror jag inte på. Ringorm smittar mellan människa och djur och det brukar komma från katt men har människan blivit smittad kan den sprida vidare till en annan människa vid närkontakt.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Om katten varit utomhus, vilket jag förmodar på en bondgård, så kan den ha blivit smittad av en räv. Om den strukit sig mot något där räven legat.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Sarkoptisk skabb kan smitta mellan djur och människor.
En av de vanligaste hudsjukdomarna hos hund är rävskabb eller sarcoptesskabb. Den orsakas av ett parasitärt kvalster, Sarcoptes scabiei, som även kan infektera andra djurarter, inklusive människor.
https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukd ... -hos-hund/

Katter kan smittas av sarkopteskvalstret från räv och hund även om det är ovanligt. Dåliga sanitära förhållanden och många katter på liten yta gynnar smittspridning. Smittan hos katterna ger emellertid inte alltid upphov till tydliga skabbsymtom.

Notoedres cati har katt som huvudvärd men kan även spridas till exempelvis hund, kanin och räv. Symtomen är framför allt klåda, hudrodnad och pälsavfall. Sjukdomen är dock ovanlig. SVA har utvecklat en blodprovsundersökning som påvisar antikroppar mot Sarcoptes scabiei, motsvarande den som finns för hund.
https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukd ... -hos-katt/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Miika
Guldmedlem

Post by Miika »

Undrar hur det går för Nisse
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Viss choklad är dyrare än oxfilé nu.

Image
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Ett hus som var med i "det sitter i väggarna" i stenstorp är ute till försäljning... Vill ha.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Nissegossen har inte varit inloggad sedan igår morse.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Han borde väl höra av sig snart? Men han kanske sitter i en enda röra just nu.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Han borde kunna höra av sig med mobilen och gode mannen hjälper honom säkert.
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Mina paket!!! :D
In a world where you can be anything, be kind.
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Tänker på att jag råkade svara på ett nummer som hette privat samtal, tänkte det var ett samtal från en anhörig. Men samtalet var från en automatisk svarare, som var från något jag inte kunde höra var det kom ifrån, men den sade att jag debiterades från mitt konto. Alltså samtalet var ett dolt telefonnummer. Har googlat på detta, tydligen ska man svara på sådana samtal?

Men jag vet inte hur jag ska få reda på vem som gjorde anspråk på mina pengar. Men jag avbröt direkt, men funderar på att kontakta spärrservice. Men det var lite mysko med bankid, när jag skulle kontakta banken för detta service. Jag avbröt då pågående bank-id kontakt, och började om. Fy att utsättas för detta, vilken stress det påkallar en.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Min katt var en innekatt och gick i band, när han fick skabb. Veterinären sa att hans ute katter fick inte skabb. Ett mysterium. Tror inte att en katt skulle överleva en kontakt med en räv.
Post Reply