Får hjälp av mitt syskon

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Får hjälp av mitt syskon

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 17 Apr 2025, 15:06 Min syster var förbi med matlådor. Hon berättade att hon drabbats av lungemfysem. Nu är jag verkligen oroad,
Usch då! Det är liknande KOL läste jag.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Okej. Hon har inte rökt på säkert 25 år om inte mer.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Oj, hoppas att hon kryar på sig!

Jag har rätt bra kontakt med min syster. Hon bor 275 m från mig, o granne med min mamma, men dom bråkar precis hela tiden. Men nu hjälpte jag min syster att gå igenom en massa lådor i källaren o köra en massa till tippen.

Min mamma bråkar som bara fan med sina två systrar om arvet efter mormor... Jag tror inte jag o min syster kommer att bråka om arv efter pappa. Jag bryr mig t.ex. inte om att han betalar hennes bil, leasingavgiften, medans inte jag får nån bil. Jag blir dock glad om jag får en ny sparkcykel vart 3:e - 4:e år. Hon fick ett halsband för 20 000 kr på sin födelsedag, jag blev bjuden på middag på min födelsedag o fick väl en slant också, men inga 20 000 kr. Samt fick hon vara VD i företaget, o jag fick bara vara vice VD. Men vi blir inte sura eller avundsjuka på varandra eller ens på pappa som ger bort det. Visst, jag kan pika honom lite för det, men då blir han sur o hotar med att dra in mitt arv (mest på skoj).

Klart det hänt att jag bråkat med min syster, men det rör väl sällan ekonomi, det är andra saker. Men om jag behöver låna lite pengar så får jag det av henne. För det får man aldrig av pappa, inte om man frågar efter pengar. Men han är ändå väldigt givmild annars.

Hon är 43 år o har inga barn o är singel. Jag lägger mig inte i vem hon dejtar, men klart jag frågar lite då o då. Hon säger att hon aldrig skulle välja en kriminell "bad boy". Hon har några krav, ett jobb, inget missbruk/kriminalitet, sen har hon sagt att sliskiga araber går bort direkt... Men hon verkar kräsen, hon träffade en som är polis som även varit soldat i Mali, men nä, det var tydligen nått fel på honom, vad vet jag inte. En annan gick bort för han dejtade flera samtidigt.

Jag är glad att hon valt bort barn, jag skulle oroa mig för det så pass att jag skulle känna konstant oro bara hen gick ensam till skolan. Bl.a av just den anledningen vill jag själv heller aldrig ha barn. Men jag skulle oroa mig tillräckligt för ett systerbarn.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Blev lite förvånad ikväll när min syster sa hon hade så ont om pengar att jag måste lägga ut för henne för 50-årspresenten. Jag har ju bara sjukersättningen+ bostadstillägg och lite hundvaktspengar. Hon har nyss slutat ett jobb där hon tjänade 37000kr i månaden. Skatt på det givetvis och CSN och lite annat, men ändå. Jag tyckte det var konstigt. Hon väntar på A-kassa. Sådant kan vara jobbigt. Självklart hjälper jag henne men det är inte säkert att jag får tillbaka pengarna jag lägger ut.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

memphis wrote: 17 Apr 2025, 22:37 Blev lite förvånad ikväll när min syster sa hon hade så ont om pengar att jag måste lägga ut för henne för 50-årspresenten. Jag har ju bara sjukersättningen+ bostadstillägg och lite hundvaktspengar. Hon har nyss slutat ett jobb där hon tjänade 37000kr i månaden. Skatt på det givetvis och CSN och lite annat, men ändå. Jag tyckte det var konstigt. Hon väntar på A-kassa. Sådant kan vara jobbigt. Självklart hjälper jag henne men det är inte säkert att jag får tillbaka pengarna jag lägger ut.
Ja, det låter faktiskt lite konstigt.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag undrar vad hon gjort med alla pengar :?
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Richard
Administratör

Post by Richard »

Flera av mina kompisar lever på ekonomiskt bistånd, alltså socialbidrag. Dom tycker jag får jättemycket pengar, för att bara vara hemma. De brukar alltid höra av sig den 19:e o låna pengar, t.ex. ibland specifikt 74 kr, precis vad ett cigarettpaket kostar... :roll: En annan lånar flera hundra, sen lägger han ut massa bilder på Facebook när han är på restaurang o sånt. Jag bryr mig inte, bara jag får tillbaka det inom bestämd tid.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Kom på nu att min syster gjort många resor. Hon har varit i Mexiko 2 ggr i nån månad varje gång. Sen Marocko nu senast. Det var också i flera veckor. Det är nog dit pengarna har gått. Hon har även varit i Egypten och Gran Canaria. Säkert fler resor också som jag inte vet om.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Min syster var förbi med tre maträtter förut. Förr hjälpte hon mamma och pappa om helgerna, nu hjälper hon mig. :thumbup:
Post Reply