Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Richard
Administratör

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Martina wrote: 18 Apr 2025, 16:31 Är det någon som vet om man kan få för lågt s dopamin av antipsykotiskmed? Dvs bli mer än normal och bara låg och apatisk. Har man för hög dos då?
Ja, om det beror på direkt brist av dopamin är jag osäker på, men det finns många som blir låga och apatiska av även nyare generationer neuroleptika. Har sett fall där folk däckat av en standarddos Zyprexa/Olanzapin. Men oftast vid högre doser.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Min mamma testade min neuroleptika och blev däckad.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Geta wrote: 18 Apr 2025, 17:11 Min mamma testade min neuroleptika och blev däckad.
It's some strong shit, I'm telling you!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

Jag misstänker att jag har brist på just dopamin. När jag gör saker som höjer dopamin som träning intensiv eller äter så höjs dopamin. Även när man äter socker eller tillför nikotin eller alkohol ökar dopamin. Känner hela tiden att jag vill göra nåt som höjer dopamin. Annars ligger jag bara och sover. Till och med dammsugning hemma hjälper. Blir lätt apatisk. Någon som känner igen sig i dopaminjakten?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Har så låg dos av risperidon att jag inget märker.
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Martina wrote: 18 Apr 2025, 17:17 Jag misstänker att jag har brist på just dopamin. När jag gör saker som höjer dopamin som träning intensiv eller äter så höjs dopamin. Även när man äter socker eller tillför nikotin eller alkohol ökar dopamin. Känner hela tiden att jag vill göra nåt som höjer dopamin. Annars ligger jag bara och sover. Till och med dammsugning hemma hjälper. Blir lätt apatisk. Någon som känner igen sig i dopaminjakten?
Jag känner igen mig i dopaminjakten även om jag inte löser den genom att just dammsuga... Medicinen blockerar dopamin delvis och det märks. Jag sitter gärna och darrar med benen när jag är vid datorn. Det skapar mer dopamin. Tycker inte om att städa. Det är brist på belöningshormon tror jag och dopamin är väl huvudbelöningen.

Kommer ihåg en gång när jag var omedicinerad och lätt psykotisk. Då satt jag och tänkte och för varje tanke fick jag en kick förmodligen pga överskott av dopamin. Ja, det är inte lätt där att hitta rätt mellan opsykotisk eller hejdlös. Fråga doktorn om antipsykotikan kan ändras till en sort som inte dämpar dopamin så mycket.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Darrande ben kan väl vara tardiv dyskinesi som jag fått på ålderns höst.
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Martina wrote: 18 Apr 2025, 16:31 Är det någon som vet om man kan få för lågt s dopamin av antipsykotiskmed? Dvs bli mer än normal och bara låg och apatisk. Har man för hög dos då?
Finns olika typer av antipsykotika. Antagonister så som till exempel Olanzapin blockerar dopaminreceptorn, medan partiella agonister så som Aripiprazol delvis aktiverar dopaminreceptorn. När jag knaprade Olanzapin blev jag emotionellt blockerad, en blockad som blev något lättad med Arpiprazol.
'cause the freak inside controls my mind
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag har tidigare mest fuskat i dopaminjakten, preparat som amfetamin gör ju så att det sprutar ut dopamin i synapserna, men det ska jag naturligtvis inte rekommendera. Men visst, det förskrivs ju till bl.a. ADHD-patienter som blir mer fokuserade på det.

Samtidigt kan amfetaminpreparat ge psykoser p.g.a. för mycket dopamin, men det är väl mer vilka receptorer som tar upp dopaminet som spelar huvudrollen i sådana fall med psykoser. Men det säger ju sig självt, att svämmar det över med dopamin tar ju alla receptorer upp för mycket.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag minns att jag ibland tog amfetamin när jag hade Haldol, men de var inte motsatser till varandra. Amfetamin gör som sagt att det sprutar ut extra dopamin från transmittorn. Denna dopamin ska senare tas upp av dopaminreceptorerna för att synapsen ska fungera. Men det finns olika dopaminreceptorer, bl.a. blockerar Haldol den ganska breda D2-receptorn vill jag minnas, o just den spelar väl in vad gäller psykoser, men då blev desto mer dopamin till de övriga dopaminreceptorerna vilka stimulerar systemet o man upplever ett välbehag.

Nu har man man upptäckt långt många fler olika typer av olika receptorer för samma signalsubstanser (typ D2a, D2b, D2c eller liknande, som alla gick under D2 tidigare), så det gäller att hitta mediciner som är så specifika som möjligt för bästa effekt o minst biverkningar. T.ex. är en biverkan av Haldol stelhet, då dopamin även, o troligen även där via D2-receptorerna, påverkar rörelseapparaten, och brist på det kan ge t.ex. Parkinson. Jag blev stel i ryggen efter många år på Haldol, vilket kunde vara ganska allvarligt, då fick jag byta medicin till Invega, vilken funkar lika bra, den är bara mer specifik på receptorerna.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag har använt en hel del amfetamin. Gillar det i nåt dygn eller två, men sen börjar jag känna mig så sliten. Det känns verkligen att det är tung narkotika jämfört med cannabis, som jag kan använda varje dag utan att det sliter. Sover som en gud. Allt smakar underbart.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Vad det klagas på det nya Högkostnadsskyddet i Aftonbladet. Som vanligt räknar de inte med bostadstillägg, när de redovisar inkomst. Många får medicin gratis långt över vad de betalar tills de kommer upp i frikort. Många påstår att de måste gå hungriga på grund av att allt är så dyrt.
Post Reply