Vad irriterar dig just nu?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad irriterar dig just nu?
Har fått nån sorts permanenta blåmärken på och runt fötterna. Det är nog en åldrrsförändring, ytliga, synliga blodkärl.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jaha. Då kanske det beror på övervikt.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jag måste till posten o göra det väldigt krångligt för att skicka ett paket...
Paketet ska till USA o hur blir det med Trumps tullar o sånt?
https://www.tullverket.se/privat/panate ... e21c0.htmlJag ska uppgradera eller förbättra min vara
Om du som privatperson skickar iväg ett föremål som ska uppgraderas eller på annat sätt förbättras kan du få betala lägre tull och moms när du får tillbaka varan. Exempel på förbättringar är smycken som förädlas med nya stenar, musikinstrument som renoveras och kameror och klockor vars funktioner uppgraderas.
En sådan här förbättring kallas för ”bearbetning” och är en del i tullförfarandet ”passiv förädling”. Passiv förädling kräver tillstånd från Tullverket.
Vad ska du betala?
Det du behöver betala om du skickar en vara för förbättring är
tull på bearbetningskostnaden
moms (som beräknas på bearbetningskostnaden + tullavgiften).
Om din vara är tullfri, det vill säga att tullsatsen är 0 %, betalar du bara moms som beräknas på bearbetningskostnaden.
Så här gör du för att få betala lägre tull och moms
För att nyttja möjligheten att få lägre tullavgifter och moms när din vara skickas tillbaka till dig behöver transportföretaget ansöka om ett tillstånd till passiv förädling redan i samband med att du skickar iväg varan.
Så här gör du:
Kontakta ett transportföretag och be dem deklarera och ansöka om passiv förädling med dig som deklarant.
Se till att du får ett tull-id för paketet.
När ditt paket sedan skickas tillbaka till dig informerar du transportföretaget om vilket tull-id ditt paket har och att de ska göra en ”återimport efter passiv förädling” för varan.
Du kan också behöva visa transportföretaget en kopia av din exportdeklaration ditt exportbevis en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår att det handlar om en reparation och vad du har fått betala.
Paketet ska till USA o hur blir det med Trumps tullar o sånt?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Jag har gjort för mycket idag (och hela påsken egentligen). Hur ska jag orka jobba imorgon? Blä!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Ledsen för att påve Franciscus gått bort. Han var en fin påve, lite mer liberal och ödmjuk än de tidigare, det gillar jag.
In a world where you can be anything, be kind.
Min pappa är alltid för tidig. Störande!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jag gillar också att vara tidig.
Det kanske är åderbråck memphis de brukar dock inte sätta sig på foten tror jag utan mer på vaderna. Kan se det lite på mig själv på vissa ställen att ådrorna kan bli mer framträdande och det hör väl till att man blir äldre allteftersom. .
Ja

Tror det med.
Att jag inte kan fixa nytt BankID på nya mobilen före jag får tag på pass :(
In a world where you can be anything, be kind.