Memphis

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Admin1

Memphis

Post by Admin1 »

Din tv kan få 2 hdmi uttag med en hdmi splitter eller switcher. Gå till Kjell & Co och fråga vad de rekommenderar. Gissar det kostar 400 kr minst. Tycker du de är för dyra kan du köpa på Amazon för 150 kr.
Fantasio
Rodiummedlem

Re: Memphis

Post by Fantasio »

Det var ett bra tips för mig. Jag har fyra USB-portar till min TV och skulle behöva en till. Jag ber att få tacka för tipset, Amdmin1.
Admin1

Post by Admin1 »

Det finns USB-Hubar att köpa ganska billigt, men frågan är hur hastigheten blir om du delar upp en port i flera. Du kan fråga vilka saker du kan ansluta till huben på Kjell & Co. Man kan fråga sånt hos dem när man köper för de har rådgivning.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Tack för tipset Admin men jag har redan testat det. Det funkade inte.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Admin1

Post by Admin1 »

Frågade ChatGpt:
Min TV har bara en HDMI-uttag, som är upptaget. Hur kan jag ansluta Chromcast via HDMI?
ChatGPT sade:

Om din TV bara har ett HDMI-uttag och det redan är upptaget, finns det några enkla lösningar så att du ändå kan använda din Chromecast:
1. HDMI-switch (växel)

Det här är den vanligaste och smidigaste lösningen.

Vad är det? En HDMI-switch låter dig ansluta flera HDMI-enheter till ett uttag, och du byter mellan dem med en knapp eller fjärrkontroll.

Hur funkar det? Du kopplar in switchen i TV:ns enda HDMI-uttag, och sen kopplar du både din befintliga enhet + Chromecast till switchen.

Pris? De kostar ofta mellan 100–300 kr beroende på kvalitet och antal portar.

2. Använd en HDMI-splitter (inte lika bra)

En HDMI-splitter är tänkt att skicka samma signal till flera skärmar, så det funkar egentligen inte för att byta mellan enheter. Undvik det – det är switch du vill ha.
3. Kolla om din befintliga enhet har en HDMI-ingång

Till exempel:

Vissa soundbars, AV-receivers eller spelkonsoler har HDMI-ingångar du kan använda som genväg.

4. Byt enheten till en som inte använder HDMI

Om möjligt, använd till exempel en TV-box eller liknande via SCART, komponent eller optisk ljudanslutning (om det är en äldre enhet och det funkar för dig).
Post Reply