Varför skulle det behövas regler för att reglera vinst? Desto större vinster desto mer motivation för andra att starta skolorzoegas wrote: ↑24 Apr 2025, 13:42Folk plockar ut så mycket pengar de kan. Där är inte några regler för hur mycket.
Trump!
Moderator: Moderator 1
Re: Trump!
Men vinsterna går kanske inte till att höja kvaliteten på skolorna. Kunskaperna har minskat bland ungdomar.
"I det nationella provet i engelska i årskurs 9 2022/2023 nådde 98,7 procent av eleverna i fristående skolor godkänt betyg. I kommunala skolor nådde 96,6 procent godkänt. I det nationella provet i svenska blev 97,6 procent av eleverna i fristående skolor godkända. Motsvarande andel för kommunala skolor var 95,7. I nationella provet i matematik nådde 92,9 procent av eleverna i fristående skolor ett godkänt betyg. Motsvarande andel för kommunala skolor var 88,1."
"Friskolornas elever presterade 34 poäng bättre än elever i kommunala skolor i PISA 2022. Justerat för elevernas socioekonomiska bakgrund uppgår skillnaden till 20 poäng till friskoleelevernas fördel, vilket motsvarar inlärningen som sker under ett helt läsår. Friskolornas kunskapsmässiga försprång har ökat jämfört med PISA 2018. Resultaten för friskolornas elever sjönk knappt alls mellan 2018 och 2022. I princip hela tappet under pandemin har skett i kommunala skolor."
https://www.friskola.se/kunskapsresulta ... A4s%C3%A5r.
Men friskolornas elevunderlag är en utvald skara.
"Justerat för elevernas socioekonomiska bakgrund uppgår skillnaden till 20 poäng till friskoleelevernas fördel"
Poängen var att privata alternativ levererar bättre resultat "trots" att de gör vinst. Jag skriver "trots" för att vinster i sig inte är något problematiskt. Vinster reglerar den fria marknaden på ett mycket effektivare sätt än centralstyrd planering. Idén att vinster skulle vara något problematiskt kommer från människor som inte förstått vinsters funktion och/eller tror på centralplanering.
Skolelever i Finland klarar sig väldigt bra i motsats till svenska elever i Sverige. I Finland beror det inte på privata skolor.
Elever har inte respekt för lärare på samma sätt som förr. Det har blivit en flumskola. Socialdemokraternas utvecklingsväg. De hade inte räknat med flummet som blev kanske - men det är inte bra.
Sossarna har gjort mycket dumt för samhället.
Sossarna ville få bort det auktoritära i skolan. De ville inte ha katederundervisning. Det förekommer i Finland fortfarande.
Min sambo gick i nån experimentell skola under mellan- och högstadiet. Minns inte vad den kallades men det var en friskola och ledningen insåg väl att experimentskolan inte var någon höjdare. Stackars barn.
Fattar inte vuxna (främst politiker) att barnen är framtiden? Hur kul är det när barnen blir äldre och inser att de inte har lärt sig tillräckligt? Bara för att vuxna vill tjäna pengar på dem.
Fattar inte vuxna (främst politiker) att barnen är framtiden? Hur kul är det när barnen blir äldre och inser att de inte har lärt sig tillräckligt? Bara för att vuxna vill tjäna pengar på dem.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Ungdomar måste bli besvikna när de fått glädjebetyg och kommit in på högre utbildningar som de inte klarar av.
Jag tycker att läraryrket ska vara ett kall. Men bara för det ska de inte ha dåligt betalt. Jag tror att inte alla brancher passar att vara business. Till exempel skolor. Men privata skolor kan naturligtvis vara seriösa. Men skolor som bara existerar för vinst tror jag inte på.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)