Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by MsTibbs »

Geta wrote: Yesterday, 19:45 Här i stan har vi haft en transa. Jag minns innan hon/han var transa. Har inte sett personen de senaste åren. Hen vigdes i kyrkan med en kvinna.
Det går en transsexuell på min buss ofta. Regnbågs-kånken på ryggen. Jättelång och klumpig med stor manlig höknäsa stackarn…
In a world where you can be anything, be kind.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag har nu diagnosen bipolär sjukdom :-S . Men jag förstår det, jag känner mig mer bipolär - men har haft präktiga psykoser som sträckt sig över år. Men jag har alltid varit funktionell, aldrig blivit passiviserad. Har aldrig haft några negativa symtom. I min sista praktpsykos flydde jag till Borlänge, för jag trodde jag skulle bli mördad. Jag FICK lägenhet. Jag gjorde mig av med hela mitt hem, grejer och möbler - för jag insåg att jag inte var kapabel att köra överhuvudtaget och i synnerhet inte en flyttbil. Men jag genomförde det. Och sen tog jag mig hem igen, när jag trodde jag skulle bli mördad i Borlänge oxå. Jag hade där oxå sjukt stark smärta i kroppen och strokeliknande symtom. Åkte sjuktaxi till Falun och säter, när jag sökte febrilt hjälp för mina symtom. Inga fel på proverna i Falun, de tog inte in mig på Säter. Så jag åkte hem.

Jag är väldigt kapabel i mina psykoser. Och håller ihop som fan inför andra, få märker min sjukdom.

Ja jag förstår att mitt schizoaffektiva syndrom har bytts ut till bipolärdiagnos.

Vad tycker ni? Verkar detta rimligt?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Ja, det är rimligt. Jag har också varit väldigt kapabel under psykos.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Präktiga psykoser kan man ha även som bipolär ju. Jag har aldrig hört röster. Bara haft ett satans sammelsurium av tankar i huvudet.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Mammas blommor såg hängiga och bleka ut när jag kom dit. Jag gav dem vatten och hoppas att de repar sig.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: Today, 14:35 Präktiga psykoser kan man ha även som bipolär ju. Jag har aldrig hört röster. Bara haft ett satans sammelsurium av tankar i huvudet.
Känns det bra att få en annan diagnos? Tänker att det kan öppna upp dörrar för bättre vård?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Att vara bipolär är inte så stigmatiserande.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: Today, 14:44
amandara wrote: Today, 14:35 Präktiga psykoser kan man ha även som bipolär ju. Jag har aldrig hört röster. Bara haft ett satans sammelsurium av tankar i huvudet.
Känns det bra att få en annan diagnos? Tänker att det kan öppna upp dörrar för bättre vård?
Ja på det sättet att bipolär anses som ”lindrigare” än schizoaffektiv och schizofreni. Och jag känner egentligen oxå igen mig mer i bipolär. Fast jag har haft flera praktpsykos, så jag förstår vad schizofreni är. Men som sagt jag har alltid, oavsett, varit väldigt kapabel. Jag har aldrig haft negativa symtom. Däremot drogad av mediciner, inser jag nu när jag blir så sjukt mycket piggare och gladare av att sätta ut mediciner.

Såklart man ska ha mediciner när man behöver dem!

Jag skämtade med en granne igår och sa att jag får nog börja jobba nu. Men det skulle jag ju såklart aldrig göra. De tio år jag har kvar till ålderspension som förhoppningsvis frisk - får kompensera för tio år under isen och i mörker, och många år som handikappad.

Jag tror inte att de för över mig till bipolärmottagningen. Där får man träffa läkare en gång per år (som jag iofs gör nu med) men ingen kontaktperson whatsoever. Iofs har jag bara träffat min kp kanske 6 ggr/år de senaste åren. Men det är bra att ha någon att ringa om receptförnyelse och om det krisar. Jag har några tuffa år bakom mig nu, av yttre omständigheter. Men vi har ändå inte haft särskilt mycket kontakt. Men det är en trygghet man har.

I alla tidigare år, 14 år som jag gått till min kp, har vi bara pratat idrott och träning. Jag är nog en ganska lättsam patient för honom.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Geta wrote: Today, 14:45 Att vara bipolär är inte så stigmatiserande.
Nej men precis! Det är mycket mindre stigmatiserande att säga att man är bipolär än att man har schizofreni! Jag har redan sagt tidigare att jag är bipolär till folk som undrat - just för stigmat och fördomarna. Attityderna och okunskapen generellt sett i samhället.
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Blev tilldelad en kontaktperson av sjukvården som bara ville prata sport. Jag sade upp vår kontakt efter ett par möten för att det var för plågsamt att behöva lyssna aktivt på något jag har noll intresse för... :lol: Jag mår bättre av att utforska idéer och filosofera än att konstatera 1-0. Så hjärndött.
'cause the freak inside controls my mind
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det är större risk för självmord vid bipolär än vid schizofreni.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag hade inte velat ha ny diagnos, det tog ganska lång tid innan jag själv accepterade min aspergerdiagnos, typ 10 år. Recidiverande depression, medelsvår episod, har alltid varit bidiagnos. Men ett tag vande jag mig vid schizoaffektivt syndrom också, men de sa vid senaste uppdateringen att diagnoser är en färskvara, o den hade tydligen inte varit aktuell längre, förutom mina paranoida drag. Nu tror jag det kan stå max två diagnoser i journalen, men i noteringarna skrivs det ju mer detaljerat, ev. flera diagnoser där också.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply