Diabetes typ börja med Victoza
Moderator: Moderator 1
Diabetes typ börja med Victoza
På fredag ska jag på utbildning på "penna", altså diabetesmedicin i en spruta som ser ut som en penna. Har haft väldiga biverkningar av Metformin trots halverad dos. Hoppas denna blir bättre?
In a world where you can be anything, be kind.
Re: Diabetes typ börja med Victoza
Nej, vad jobbigt. Jag skulle aldrig kunna sticka mig själv. Hoppas det slutar väl för dig, Ms Tibbs.
Har hört att det kan vara ett elände/farligt med insulinsprutor innan en hittar optimala dosen för kroppen. Eller jag kanske är helt ute och cyklar...
'cause the freak inside controls my mind
Men är det insulin i den här sprutan. Insulin brukar man inte få så tidigt.
Oj, var lite för snabb. Victoza är ju inte samma sak som insulin. Den innehåller liraglutid.
'cause the freak inside controls my mind
Precis, Victoza är inte insulin, borde ha skrivit det! :)
Tack Fantasio! Men tror det känns mindre i magen än blodprov i fingertopparna, kapillärprov. Nålarna är så små och tunna i dagsläget! :)
Varför måste du injicera Victozan? Normalt sett är de bara i tablettform. Eller?
Egentligen är allt bara på låtsas.
Victosa är bäst injektion. Liknande tablett ger mer biverkningar, måste tas till mat med exakt ett halvt glas vatten.... krångligare. Om man vill ta bara en gång i veckan finns Ozempic.
Vilka biverkningar fick du som gjorde att du inte kunde ta tabletter?
Victoza är injektion. Tabletterna är under utveckling. Jag bad om att få Victoza då många i T2D-gruppen pratat gott om den. Och jag kvalade även på BMI 49 så saken var biff!