Klocktråden

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Fantasio
Rodiummedlem

Re: Klocktråden

Post by Fantasio »

Jag skruvade kronan (heter det väl?) motsols och den åkte ut ett snäpp. Testade att vrida den medsols, men inget hände. Försökte få ut kronan ett snäpp till, men vet inte om jag lyckades. Nu har jag lyckats få tillbaka kronan i utgångsläget. Det är bara att gå till urmakaren och se dum ut och be om hjälp. Då ska jag passa på att fråga om statusen på min andra fina klocka.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

På fredag tror jag det är två veckor sedan jag lämnade in min klocka för lagning. Tänk om det blir dyrare än tvåtusen kronor. Det vore inte bra. Och vilken tid det ska ta att få den lagad.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Nu har jag reggat mig på "Klocksnack.se". Vill inte outa mig, men jag är hur som helst medlem där. Jag har fått blodad tand vad gäller klockor och kommer att köpa en till fining inom låt oss säga tio år. Då blir det en Rolex, de håller i värde.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Ni tycker säkert att jag är galen som köper dyra klockor. Men en klocka är för mig det enda "smycke" en man kan bära. Jag mår bra av att ha min Longines runt handleden, jag tycker den är så snygg. Som min avatar benäms: live it up, kid!
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Men nu räcker det väl med klockor för ett tag, Fantasio!
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jo, det har du rätt i, memphis. Men klockor är mitt stora intresse. Kan tänka mig att blås 100 000 kronor på en ny. Men då ska den vara i minst silver. Tack för att du försöker hindra mig att göra huvudlösa inköp. Det kan jag behöva.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag är så nöjd med min klocka. Brukar titta på den titt som tätt. Men jag undrar när min andra klocka blir färdig, spännet och batteriet ska bytas. De sa att spännet skulle gå på 1900, hoppas inte det blir dyrare än så.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Den Rolex jag fastnat för heter Explorer. Så fin med stål och guld. Tyvärr är den dyr, den kostar 117 000 kronor. Det är väl vansinne att lägga så mycket på en klocka? Nej, jag tror jag behåller mina pengar. Jag har ju redan en fin tingest runt min handled.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Eftersom jag är rädd att förstöra min nya klocka gick jag till affären där jag köpte den. Man skruvar ut kronan motsols och drar i den ett snäpp. Sedan var det viktigt att man fick in kronan igen, att det blir tätt. Tyvärr fanns det inget spänne till min andra klocka. Urmakaren sa att hon kunde försöka laga det och det skulle visst bara kosta en 300:ing. Frågan är om man kan sälja den i defekt skick. Den är i titan och det är ju värt en del.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

I asken jag fick klockan i är det ett fack längst ned som jag hade missat. Däri låg en tjock bok, förmodligen om hur man ska göra när man ställer om datum och tid på olika språk. Under boken låg ett plastkort som jag var till urmakaren med. Han fotade av det och la in det på datorn. Hade något med försäkringen att göra. Om elva månader kommer jag att bli kontaktad av försäkringsbolaget och jag kommer att fortsätta försäkra klockan.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Vad är det för försäkring?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Den innebär att jag på sin höjd bara behöver betala självrisk vid ingrepp i klockan. Kan kanske kosta en femhundring om året. Det är det värt.
Post Reply