Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: Allmänt om medicin

Post by amandara »

Klankedinken wrote: 05 Nov 2021, 13:33
Fantasio wrote: 04 Nov 2021, 23:45 Jag hämtade ut en rulle medicin idag. Fick bara tre tabletter av de de två sorter jag fick höjd dos på, så nu får jag gå loss på rullen jag hämtade. Jag antar att jag närmar mig 400 mg Clozapine. Har haft 700 mg, men då hade jag ingen Zypadhera. Jag tror jag är övermedicinerad.
Vad gör du med ditt liv Fantasio? Ibland blir man oroad och ibland undrar man vad du håller på mig... Ryggen i mig säger emot :(
Håller med. Undrar oxå.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Jag förstår inte, är det fel dos på Fantasios medicin i rullen?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

En ändring gjordes i måndags. Fick mer Clozapine och Lergigan. Har nu två påbörjade rullar, ska kasta den gamla.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag har två parallella apodospåsar att ta av. Har inte klurat ut om den ena är istället för den andra, eller om jag ska ta av alla påsar. Fast då fick jag dubbel dos Stesolid och det uppskattas.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Sist jag var inlagd fick jag en annan patients medicin, bland annat Abilify. Personalen (en gick bredvid för att lära sig, var säkert dennes fel) kom och sa att jag kunde uppleva oro och rastlöshet. Jag fick ingen ursäkt. Borde jag ha klagat till IVO? Vad hade det lett till?
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Fantasio wrote: 12 Nov 2021, 19:36 ..t. Borde jag ha klagat till IVO?
IVO tar mest bara saker som kan bli dödliga. Det var du ju långt ifrån. Men, en ursäkt borde du fått, men det fixar inte IVO. Man ska först anmäla till chefsläkaren. Kanske du fått en ursäkt då. Fast, det tror jag inte. Psykiatrin verkar inte vilja erkänna sina fel.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Liknande hände mig när jag var inlagd en gång. Jag skulle hem på permission och fick medicin med mig hem (vet inte varför, jag hade ju medicin hemma). Men istället för 5mg Stesolid fick jag 10mg Oxascand, vilket jag upptäckte när jag väl var hemma. Jag sa inget. Vem ska tro på ett psykfall?
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag har lagt av med Theralen (och kopian). Tycker inte den ger mig något.
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Nu har man äntligen höjt mitt Saroten till 50 mg, också det en för låg dos. Får se nu om det hjälper lite iaf. Saroten är en jättegammal medicin och innehåller bl a det depressionshämmande ämnet tryptofan. Det där som finns spår av i mörk choklad och bananer. Har haft Saroten tidigare och den funkade jättebra men med dosen 100 mg. Att jag slutade med den var ett misstag, tyckte jag mådde så bra att jag kunde leva utan den. Men tji vad jag bedrog mig. En månad efter utsättningen brakade jag djupt ner i en psykotisk depression. Det var innan jag hade ep-medicinerna Absenor och Lamectal som också funkar som stämningsstabiliserande. Bipolära brukar få den.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Nu när jag haft flera psykoser så är hjärnan känsligare för om jag sänker dosen på mitt antipsykotika.. Det är så att neuroleptika får sämre effekt ju fler psykoser man haft.. Bland annat därför clozapin ger effekt då den funkar lite annorlunda än de flesta..

Cosmos!
Vad gick igenom huvudet när du skulle sluta? Var det ett impulsivt beslut? Vet att folk slutar när dom känner sig friska men pang får dom rekyll. Slutade följa rekommendationen av abilify en gång.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Varför har jag egentligen Sertralin? Jag är inte deprimerad. Läste på FASS och det enda som tangerade ångest är följande text: "Tvångssyndrom och paniksyndrom är sjukdomar som kopplas till ångest med symtom som konstant besvär av fixeringar (tvångsföreställningar) vilket gör att du måste upprepa olika ritualer (tvång)."
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Du kanske inte är deprimerad på grund av Sertralin? Annars brukar Sertralin med flera, fungera någorlunda förebyggande mot ångest.
Post Reply