Vad gör du just nu?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad gör du just nu?
Vad är historiebruk? Historiemissbruk ägnar somliga sig åt. Remember! Nobody can change real history!
- mrsearlgray
- ☢️ Prometiummedlem ☢️
historiebruk är hur vi använder oss av historia i nutid, tex vid forskning osv
Ja visst gör det ont när knoppar brister
-
- Guldmedlem
Varför bokför vi historia?
Det är intressant. Vi måste känna till vår historia för att inte göra
om samma misstag.
om samma misstag.
-
- Guldmedlem
Tror att det är väldigt få som drar lärdom av historian.. dom flesta lever de liv dom lever i alla fall.. men det finns en skönhet i att se var vi kom ifrån!
Det sägs ofta att 30-talet har kommit tillbaka med de "blåbruna" som
Märta Stenevi Miljöpartiet tjatar om.
Märta Stenevi Miljöpartiet tjatar om.
-
- Guldmedlem
Det har inte "kommit tillbaka", människor har varit rasistiska i alla tider, det har med personlighet att göra.. Det är bara att det växer och krymper efter omständigheter.. Svårare att va tolerant när nöden står för dörren!
Det stämmer! I nödtider blir folk mer nazistiska.
- mrsearlgray
- ☢️ Prometiummedlem ☢️
japp, man måste ha en scapegoat att skylla allt på
-
- Guldmedlem
Jag har fått höra att det handlar om vilka man bryr sig om och nazism och rasism handlar om främlingsfientlighet, alltså "utegrupper".. Dom kommer längre ner på listan rent empatiskt än dina barn och släktingar.. I värsta fall faller hela samhället i konflikt som i klansamhällen i afrika..
Det finns ett personlighetsdrag som förutspår denna tendens.. kallas orderliness, går att läsa om eller se en spännande föreläsning om av Jordan Peterson.
- mrsearlgray
- ☢️ Prometiummedlem ☢️
jo det handlar väldigt ofta om "vi" och "dem" tänk vid rasism tycker jag :/Klankedinken wrote: ↑22 Jan 2022, 12:28Jag har fått höra att det handlar om vilka man bryr sig om och nazism och rasism handlar om främlingsfientlighet, alltså "utegrupper".. Dom kommer längre ner på listan rent empatiskt än dina barn och släktingar.. I värsta fall faller hela samhället i konflikt som i klansamhällen i afrika..
Det finns ett personlighetsdrag som förutspår denna tendens.. kallas orderliness, går att läsa om eller se en spännande föreläsning om av Jordan Peterson.
Jag tycker att det är av ren självbevarelsedrift att inte släppa in hela världen i sitt vardagsrum. Man har inte råd. Varför kan inte folk sköta sina egna samhällsfunktioner?