Vikt och sånt!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Krokus
Rodiummedlem

Re: Vikt och sånt!

Post by Krokus »

Kostrådgivare jobbar sällan inom sjukvården. Det jag syftade på var en professionell kostrådgivare (eller dietist) som gör ett kostschema och även hjälper med stöttning för att klara viktnedgången.

https://karolinepettersson.se/
Länk till en dietist. Tyvärr kostar det en del.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Jag har en dietist på sjukhuset jag får kontakta!

Idag är första dagen i fasta, 119.5 kg, 116 cm midjemått
Jag äter en råkostsallad till frukost, det är lite fett i den.
Sen blir det cirka 350 kcal till mina latuda tabletter.

Så nu får vi se.. 1 dag fasta 3 dar mat 1 dag fasta 2 dar mat.. Runt runt runt.. Första klivet blir att se hur jag reagerar på att inte äta så mycket på en dag.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Har varit vaken sen 5 i morse.. sitter och läser om olika dieter och postar på forum.. Känner att jag gärna skulle vilja gå och tjika i chipshyllan på coop och att det kommer bli svårt att inte göra det när jag väl handlar..

En sak jag funderat på som pekar mot något bra hos mig är att jag varit smal fram tills medicinerna och eftersom jag gått upp p.g.a. dom och nu har en viktstabil tid samt medicin så kanske det är möjligt att behålla en lägre vikt.. Men allt eftersom jag läser så ser jag att det finns två spår. Det ena är dom som vill gå ner i vikt men som inte har så mycket biologiskt tänk bakom sig, dom ger sig fan på det och så ska det va..

Det andra fältet är från människor som studerar vikt och där läser jag att det är väldigt svårt att behålla en lägre vikt en den man är van vid.. Antingen får man vänja sig vid att vara hungirg etc.. Det verkar som att människor som vägt mycket och som överätit över en längre tid utan mediciner har betydligt svårare att behålla vikten när dom väl gått ner.. Det bygger på att dom har en biologi som gör att dom lägger på sig lätt men också att kroppen strävar uppåt på något sätt..

Det problemet hade jag inte innan medicinerna..

Det biologiska tänket handlar om hungershormoner och hur dom ökar och sänks beroendes på din vikt, hur mycket du ätit. En viktig grej som jag tror på är att människor som går upp för mycket i vikt utan att ha "zyprexa" lever ett liv som är påfrestande på olika sätt och att extra mat är deras sätt att lugna uppgivenhet eller stress eller vad det kan va..

Men frågan kvarstår! Finns det inom någon rimlig mån en vikt jag kan landa på som är lägre än min nuvarande, vill förövrigt tillägga att det känns bra att jag inte gått upp i vikt den senaste tiden!
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Jag har ju nya ideer kring diet hela tiden. Just nu testar jag skjuta på frukosten så långt fram på dagen som möjligt. Det är viktigare för mig att äta på kvällen än morgnar och eftermiddagar. Igår åt jag frukost kl. 17 :D
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Rekommendationen från vården är att man ska äta något på morgonen.. Det körde jag på idag.. en sallad med lite fett i.

Är du hungrig varje dag?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 07 Aug 2021, 11:58 Rekommendationen från vården är att man ska äta något på morgonen.. Det körde jag på idag.. en sallad med lite fett i.

Är du hungrig varje dag?
Jo, men ofta är det stresshunger.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 07 Aug 2021, 12:01
Klankedinken wrote: 07 Aug 2021, 11:58 Rekommendationen från vården är att man ska äta något på morgonen.. Det körde jag på idag.. en sallad med lite fett i.

Är du hungrig varje dag?
Jo, men ofta är det stresshunger.
Aha.. Min hunger kommer i vågor.. Just nu är jag lite distraherad så då känns det inte, men sen så har jag inte varit igång så länge..
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Just nu är jag hungrig, men vet inte om det är "riktig hunger" eller stresshunger.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 07 Aug 2021, 12:40 Just nu är jag hungrig, men vet inte om det är "riktig hunger" eller stresshunger.
Jaja.. det kan inte jag veta heller.. Tror det handlar mycket om viljestyrka mest.. Hur mycket har du vägt som mest kontra minst?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Som mest vägde jag 119kg, men det var under bulk när jag tränade bodybuilding, så det var inte bara fett. Sedan jag slutade med bodybuilding har jag vägt som mest 103kg och som minst 78kg.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Just nu äter jag på natten. Tror nästan det beror på antipsykotikan. Har något skumt sug mitt i natten.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 07 Aug 2021, 12:55 Som mest vägde jag 119kg, men det var under bulk när jag tränade bodybuilding, så det var inte bara fett. Sedan jag slutade med bodybuilding har jag vägt som mest 103kg och som minst 78kg.
Var du riktigt biffig? Stora muskler? Det ger ju högre vikt, har du vetat hur mycket fett du har på kroppen? Jag har gjort en analys och hamnar kring 33%. När man bygger muskler blir man ju större men hur länge höll du på? Är du mager eller muskulös idag, du väger väl kring 84 kg va?

Om du vet, vad har du haft för midjemått? Det är ett väldigt bra mått på fetma och ohälsa... jag har ganska högt mått men du måste ha en normalt eller häslosamt nu, hade du det förut?
Post Reply