Vikt och sånt!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Fyfan.. Jag väger 120 kg, det är för mycket. Nu har mina leder börjat knaka och jag kan inte göra något åt det. Jag har väldigt begränsat socialt liv, dvs inget liv utanför min familj som jag sällan träffar. Jag har en kompis på nätet, jag har min mamma som flyttat ifrån stan..

Är övertygad av att jag inte kommer kunna hålla vikten om jag försöker gå ner, det andra är att jag inte har viljestyrkan att klara mig genom dan ifall jag skulle stryka allt extra jag äter. Maten är det som ger mig substans men samtidigt begränsar mig vikt min sociala framgång..

Sen är det dubbelt upp med schizofreni ELLER borderline eller var det är, äter antipsykotiskt läkemedel i alla fall vid högsta dos. Det verkar inte finnas nått jag kan göra, jag vill kämpa emot men inget i mitt liv är så bra som det var innan sjukdomen.. Ingen av mina gamla kompisar finns kvar..

Jag dricker öl och är deprimerad och känner mig ensam för jag inte har någon partner :(...

SAD
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24509
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vikt och sånt!

Post by Zoidar »

120kg är inte så farligt ändå. En vän väger 160kg. Fast närmare 100kg är nog bättre för hälsan i längden.

Minns inte om jag frågat. Har du testat periodisk fasta?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Jag har följt upp lite gran på borderline och det finns ett extremt intressant problem som dom har... Det har att göra med deras känslighet och varför deras känslor kan förändras även om ingen annan märker det.. Det är att borderlines reagerar på negative känslouttryck mycket starkare och tidigare än andra.. Jag tror det är därför jag blir så påverkad av människor jag möter.. Jag var intresserad av kassörskan igen och det har blivit ett mönster, spelar nästan ingen roll vem det är.

Problemet är att jag inte går ut på krogen, jag kan som inte förmå mig så jag går på affären och försöker få kontakt där.. En del tycker jag om som dom är och jag tror att min känslighet gör det svårt att få kontakt med människor som reagerar negativt på att jag pratar med dom.. Det känns så hemskt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 06 Aug 2021, 15:52 120kg är inte så farligt ändå. En vän väger 160kg. Fast närmare 100kg är nog bättre för hälsan i längden.

Minns inte om jag frågat. Har du testat periodisk fasta?
Det finns riktlinjer för vikt och mått.. mitt BMI är 38.8 vilket är fetma grad 2.. Sen är ett midjemått över 104 cm för mycket och jag ligger på 118 cm. När jag gick ner till 105 så hade jag 104 i midjemått så det är ungefär 1 cm för varje kg över 100..
Har inte provat periodisk fasta men jag är så negativ till hela viktgrejen.. Förstår inte hur det ska va positivt att gå ner i vikt om man bara går upp den igen samt att det är ganska plågsamt att banta.. Det är inget jag vill göra, överväger en gastric bypass när situationen blir ohållbar vilket den kommer bli. Nu pajar mina fotleder till exempel men jag har fått övningar för att stärka upp och att jag ska vila dom.

Aja.. Det känns som att jag sitter fast, jag är nästan likgiltig och jag hoppas bara på att framtiden blir bättre.. i år har jag haft det sämsta året jag haft på länge och har lidit otroligt mycket.. Det är en jävlig sits att ha diagnosen schizofreni eftersom jag blir förlamad av den. Det finns ingen livskvalitet utöver det simplaste.. Det är nästan som jag inte kan utvecklas mer :(
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Jag är UTTRÅKAD
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19175
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vikt och sånt!

Post by Krokus »

Du skulle kunna vända dig till en kostrådgivare eller en dietist. En viktnedgång måste vara hållbar i längden, annars tröttnar man lätt. En professionell kan hjälpa dig med att hitta en långsiktig lösning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 06 Aug 2021, 16:12 Du skulle kunna vända dig till en kostrådgivare eller en dietist. En viktnedgång måste vara hållbar i längden, annars tröttnar man lätt. En professionell kan hjälpa dig med att hitta en långsiktig lösning.
Din tilltro till vården är naiv.. Tror inte ett dugg på läkare och dietister som kommer med sina råd..
"du behöver gå ner i vikt"..
Jaha ska du göra det också?
"Nä jag behöver inte gå ner i vikt"
Jaha så det är något fel på mig?
"njaaa, det är ohälsosamt och kommer ge konsekvenser för ditt mående"..
Jaha vad tycker dom att jag gått upp på mediciner som jag fått av er?
"Ja vi antar att det är viktigare att vara psykosfri än att ha en god vikt".
Jasså så om jag går ner 20 kg vilket gör att jag landar på 100 kg vilket fortfarande är fetma och får psykos och går upp allt igen tycker du det är värt kämpandet?
"Du måste försöka annanrs finns det ingen chans!?".
Jag har läst forskning från kliniker som gör gastric bypass för människor som inte klarar av att gå ner i vikt permanent och dom säger att det vanligaste är att man går ner mycket vikt i början, säg 20 kg vilket man sen går upp långsamt över tid, jag gick upp 20 kg på ett halvår med zyprexa, hur kan det här inte vara en omöjlig kamp?
"Njaa...".... Precis, håll käft ungjävel för du fattar inte vad du håller på med!

Nu ska jag fortsätta mig och skjuta mig i foten, tack och bock!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24509
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vikt och sånt!

Post by Zoidar »

Klankedinken, gå ner i vikt behöver inte va tråkigt. Gör det till något kul istället.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 06 Aug 2021, 16:21 Klankedinken, gå ner i vikt behöver inte va tråkigt. Gör det till något kul istället.
Jag är inte kul, jag är skadad.. jag har gjrot det till den roligaste processen jag vet.. Jag tränar för fullt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Är det någon som lyckats gå ner 30 kg?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5459
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vikt och sånt!

Post by Koi »

Jag gick ner 50 kg på 4 år.

Sen gick jag upp drygt 10 förra året.

Väger 100 pannor.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Det är framgång det!
Post Reply