Problemet med att vara fet!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38696
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Geta »

Oskuret är bäst brukar man säga i Fråga Doktorn.

Jag gillar också nördar och udda personer. Min syster är mera rädd för sådant.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Det är nog bara att gilla läget som man säger. Snygga människor får många fördelar, men så är det väl för rika också. Viktigast är väl att man trivs med sig själv, men det är inte så lätt att göra.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38705
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problemet med att vara fet!

Post by memphis »

Jag brukar titta på damer i min egen ålder, och det är inte många som är smala fortfarande. Livet gör saker med oss.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Hon tycker jag är inspirerande. Jag är tacksam att jag kan gå. Lätt ta saker givet. Jag gör det hela tiden. Ibland känner jag mig tacksam för väldigt enkla saker.

https://youtu.be/I3MTuPmm_Fk
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

1Dave wrote: 18 Sep 2021, 18:18 Jag försöker bara hjälpa till utifrån min egna erfarenhet. Jag led av fetma enligt BMI och allt du listar i första posten.
Det ända jag har att säga är att 95% av folk går upp sin vikt när dom gått ner den.. Jag gick upp 15 kg när jag gått ner 20. Det kan va så att medicinerna gör det men nu har jag varit viktstabil i något år. Forskarna på karolinska institutet säger att risken att man går upp igen är extremt hög och jag har gjort det flera gånger när jag gått ner.. Det är väl ett dåligt tecken på att det är en dålig ide, varför kämpa med hunger när det aldrig håller?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Ointressant..

Jag undrar om det verkligen är psykos jag har.. Jag menar, jag mådde dåligt när jag var utan mediciner men jag kände mig klar i huvudet, jag kunde gå ner i vikt, jag var inte dämpad.

Nu är det som att medicinerna håller mig på plats så att jag inte tar ut svängarna. Minns att jag ville flytta till stockholm när jag var utan medicin för allt var så jävla tråkigt där jag bor. Problemet i stort är att jag inte klarar mig utan medicin i den situation som befinner mig i nu! Den är uppbyggd kring att jag ska va dämpad även om jag inte behöver det.. Visst jag mår inte bra utan medicin men jag tror att ADHD:n är ett värre problem än att jag är gränspsykotisk ibland.. Nån gång har jag tänkt att jag är gränspsykotisk för att jag är så understimulerad.

Kontentan är att jag klarar mig bättre med medicinen även om jag inte är mig själv till det yttersta. Jag tror t.ex. inte att jag har ångest även om jag ibland tror det.. Igår kväll var det mycket som stormade, hade gjort mycket den dagen. Jag skulle inte funka i ett vanligt svenssonliv, det är märkligt för när jag var ung så hade jag inga problem men just kring krönet av vuxenskap så blev allt så grått. Det är så jag ser att jag inte klarar ett svenssonliv för det är så tråkigt.. På skolan jag gick kom dom på att jag var väldigt smart så då ville dom att jag skulle prestera så då tog jag på mig huvudrollen i avslutningsprojektet men jag var redan innan däran.. Jag blev bara sämre.

Min terapeut sa att jag var rädd för vuxenlivet..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 01:59
Det ända jag har att säga är att 95% av folk går upp sin vikt när dom gått ner den.. Jag gick upp 15 kg när jag gått ner 20. Det kan va så att medicinerna gör det men nu har jag varit viktstabil i något år. Forskarna på karolinska institutet säger att risken att man går upp igen är extremt hög och jag har gjort det flera gånger när jag gått ner.. Det är väl ett dåligt tecken på att det är en dålig ide, varför kämpa med hunger när det aldrig håller?
Vikt är väl något man ständigt får arbeta med, som det mesta annat? Går man tillbaka till det gamla vanliga är man cooked. Så målet är väl att byta livsstil? Men hu ja, på vissa mediciner är det väldigt svårt. Jag har ju turen att ha en ganska viktsnäll medicin.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 19 Sep 2021, 09:12
Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 01:59
Det ända jag har att säga är att 95% av folk går upp sin vikt när dom gått ner den.. Jag gick upp 15 kg när jag gått ner 20. Det kan va så att medicinerna gör det men nu har jag varit viktstabil i något år. Forskarna på karolinska institutet säger att risken att man går upp igen är extremt hög och jag har gjort det flera gånger när jag gått ner.. Det är väl ett dåligt tecken på att det är en dålig ide, varför kämpa med hunger när det aldrig håller?
Vikt är väl något man ständigt får arbeta med, som det mesta annat? Går man tillbaka till det gamla vanliga är man cooked. Så målet är väl att byta livsstil? Men hu ja, på vissa mediciner är det väldigt svårt. Jag har ju turen att ha en ganska viktsnäll medicin.
Skillnaden mellan dig och mig zoidar är att jag är väldigt fet.. Jag jobbar också med vikten, jag tar till mig forskning vilket är enklare än att slita med det som du gör. Du har erfarenhet, det har jag också det är bara att jag inte köper viktminskningshysterin längre!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Klange det låter från det du sagt som du kommit fram till att du inte kan bli i bra form och att du vet att det är omöjligt. Jag blir inte riktigt klar över en sak. Du tycker vikten förstör ditt liv och samtidigt låter det som du är emot att prova de metoder som finns.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 18 Sep 2021, 21:27 Operation bör nog vara ett sistahandsalternativ. Ofta finns det bättre lösningar. T.ex. var det en bekant med ryggproblem som stelopererade ryggen, inte blev det bättre, utan han blev bara mindre rörlig. Nu kan han inte sitta, bara stå eller ligga. Måste vara jobbigt. Man kan ju gärna inte ligga på café eller stå upp och äta på restauranger.

I stort Klange, alla har problem, bara att problemen är olika.
Det är väl ändå skillnad på att steloperera ryggen och att operera magsäcken så att den blir mindre?

Annars håller jag med dig i att operation är ett sistahandsalternativ. Jag tror att man måste ha provat det mesta innan en gastric bypass blir godkänd. Men jag kan ha fel, är inte insatt i och med att jag själv ej är fet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Krokus »

https://www.1177.se/behandling--hjalpme ... erationer/

Gastric sleeve är den operation som jag syftade på.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13599
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problemet med att vara fet!

Post by amandara »

Jag ville flytta till London när jag var psykotisk sist. Men det var svårt att hitta en framkomlig väg utan pengar och kontakter. Så jag flyttade till Borlänge. Such a mess. Jag kan inte kosta på mig att bli så psykotisk igen. Vad kan jag ta mig för....?
Post Reply