Problemet med att vara fet!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Problemet med att vara fet!

1. Kroppen är tung, du får ont i leder och muskler, orkar mindre och får svårare att vara fysiskt aktiv!
2. Eftersom du inte är i bra kondition så blir det även en belastning för hjärnan vilket i sin tur påverkar hur du mår, T.ex. så har du högre risk för depression till följd av att du har fetma.
3. På det sexuella planet kan du få problem eftersom kroppen delvis inte klarar själva sexakten men risken att få problem med potensen är också högre. Ytterligare är fertiliteten påverkad för både killar och tjejer och gör att det är svårare att bli gravid.
4. Människor väljer bort dig, får mindre förtroende för dig, tycker du är dummare än du är. Du känner dig aldrig respekterad. I samma sak så väljer människor bort dig som partner, du får inte sexuell uppmärksamhet, folk är villiga att interagera med dig men inte mer än så. Dom behandlar dig om en människa men inte som en möjlig partner.
5. Dina värden för diabetes, blodtryck, blodfetter påverkas och gör att du blir sjukare långsiktigt, kroppen klarar inte den belastning det innebär att vara kraftigt överviktig och kroppen ger till slut med sig och du blir sjukare och sjukare och passivare och passivare.
6. I och med att du är överviktig så är det ett tecken på att du har klarat dig dåligt i livet därav hur folk behandlar dig men det betyder att du redan innan hade dåliga förutsättningar för att leva ett gott liv.
7. Man får jobba mer för samma peng. Det andra får gratis får du slita för och du får aldrig till det, det blir en omöjlighet i livet vilket tar på motivationen som redan är belastad.

Totalt sett... Jag skulle kunna avsluta mitt liv idag, det hade inte gjort någon skillnad, vikten går inte att göra något åt. jag är inte dum i huvudet, folk säger att alla har skit men i mitt fall är det värre.
Det kommer inte bli lättare, jag känner mig i alla fall trygg även om jag inte kommer få så mycket positivt i livet..
Ska jag göra en plus och minus lista i mitt liv så lyder den som följande!

+Jag har mycket pengar
+Jag är kunnig och har bra lösningar
+Jag är duktig på musik
+Jag har människor i mitt liv

-Fläskberg
-Singel
-Inga arbetsförutsättningar
-Barnlös
-Har kognitiva svårigheter

Såhär känner jag!
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3855
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Problemet med att vara fet!

Post by 1Dave »

Även om det kan vara tråkigt så är det en bra metod att räkna kalorier för att gå ner i vikt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

1Dave wrote: 18 Sep 2021, 13:48 Även om det kan vara tråkigt så är det en bra metod att räkna kalorier för att gå ner i vikt.
.. Jag får inte kalla folk idioter...
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3855
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Problemet med att vara fet!

Post by 1Dave »

Kalla mig idiot då, men jag har inte fel.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38686
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Geta »

Jag skriver under på allt, Klankedinken.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Det är alltid jag som gör fel, alltid någon som säger "gör si gör så". Det löser ingenting, hade jag kunnat det hade jag inte suttit där jag är idag.. Min situation är inget jag kan lösa och jag blir bara mer livsless för varje stund. Jag är trött på människor som gör livet surare för mig, dom säger "skärp dig" eller "Vad håller du på med?" jag kan inte göra nånting för alla mina reaktioner är förbjudna och alla sätt att göra rätt funkar inte!

Jag har ADHD och jag kan inte koncentrera mig, jag kan inte styra vart min uppmärksamhet tar vägen. jag har inte förmågan att tänka när det händer mycket omkring mig. Jag blir ledsen när folk säger att det jag gör är "lätt". För mig är det svårt, jag kan ingenting och jag kan inte göra något åt det. Jag är som en stor bebis med en jättehjärna, jag förstår att jag inte funkar men kan inte göra något åt det.

Hjälplöshet
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3855
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Problemet med att vara fet!

Post by 1Dave »

Jag försöker bara hjälpa till utifrån min egna erfarenhet. Jag led av fetma enligt BMI och allt du listar i första posten.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Krokus »

Vet inte om någon här har sett Biggest Loser på TV? Det är inte den bästa metoden att gå ned i vikt, eftersom flera av deltagarna går upp igen. Men att få hjälp med maten/kosten är bra.

Ett annat sätt att gå ned i vikt kan vara gastric bypass.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38686
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problemet med att vara fet!

Post by memphis »

Det som är synd med magoperationer är att man går ner för snabbt och huden hinner inte dra ihop sig. Så man får en massa lös hud som sen också måste opereras bort. Väldigt smärtsamt, och det blir inte riktigt snyggt heller.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38686
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Geta »

Det är inte så vanligt med magoperationer längre.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Operation bör nog vara ett sistahandsalternativ. Ofta finns det bättre lösningar. T.ex. var det en bekant med ryggproblem som stelopererade ryggen, inte blev det bättre, utan han blev bara mindre rörlig. Nu kan han inte sitta, bara stå eller ligga. Måste vara jobbigt. Man kan ju gärna inte ligga på café eller stå upp och äta på restauranger.

I stort Klange, alla har problem, bara att problemen är olika.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Var i en spelbutik idag. Många tjocka där, men alla var helt uppe i spelvärlden. Tyckte det var kul att man kan vila från världens problem lite. Nästan så jag tycker de som spelar spel ska vara tjocka, som tomten ska ha skägg typ. :lol:

Nördar gillar jag, kanske för jag är lite nörd själv. :geek:
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Post Reply