Pensionärspar lurat på 2 miljoner.

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Pensionärspar lurat på 2 miljoner.

Post by Zoidar »

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... as-pension

"– Han måste ha tagit sig in i vår dator. Och han kapade också vårt bank-id. Vi har aldrig slagit in några koder på hans uppmaning.

Suzanne började ana oråd när en räkningsbetalning inte gick igenom. Paret körde till bankkontoret i Sandviken, där härvan rullades upp."

"Paret har nu skulder hos sex olika banker. Totalbeloppet uppgår till nästan två miljoner kronor.

Lånet som gjort att de fått Kronofogden efter sig är på 270 000 kronor. Kreditgivaren, Bank Norwegian, drog förra året Suzanne och Rolf inför rätta för att kräva tillbaka pengarna som de aldrig sett till."

"Domstolen gav banken rätt.

”De kan sammantaget inte anses ha gjort antagligt att någon utomstående obehörigen upprättat nya bank-id:n i deras namn och med hjälp av dem ansökt om lånet”, heter det i beslutet som gjort att tvåbilsgaraget i Hofors gapar tomt."

:(

Systemet känns osäkert. Tycker det är konstigt någon kan låna pengar bara för de har tillgång till ens bankid. Det borde finnas någon större säkerhet.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Pensionärspar lurat på 2 miljoner.

Post by Geta »

Varför skulle de börja handla med bitcoin?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Geta wrote: 30 Oct 2021, 12:16 Varför skulle de börja handla med bitcoin?
Ja, dumt idé! Men antar de blev lockade.

Aldrig varit orolig förr att någon stjäl ens bankid. Har inte så mycket pengar på kontot att jag varit orolig. Men om de kan låna miljonbelopp, skrämmande! Jag fick en länk skickad till mig av en bedragare på blocket, som jag tryckte på. Som tur var varnade Gmail mig och jag godkände aldrig.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

De skyller på Leif G W Persson som inte var inblandad. Det var fake.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Geta wrote: 30 Oct 2021, 13:30 De skyller på Leif G W Persson som inte var inblandad. Det var fake.
Tror bedragarna hade använt någon bild på G W på reklamen.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Det går inte att hacka BankID, dom har blivit lurade i en Bitcoinbluff. Hade dom pratat sanning o polisanmält att någon tagit lån i deras namn, hade de inte blivit betalningsansvariga.

Det är möjligt att ta lån i andras namn, men blir du utsatt o kan bevisa det (o det kan man om man inte gått på bedrägeriet), så blir du naturligtvis inte betalningsansvarig.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det är något som inte stämmer.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Richard wrote: 01 Nov 2021, 19:15 Det går inte att hacka BankID, dom har blivit lurade i en Bitcoinbluff. Hade dom pratat sanning o polisanmält att någon tagit lån i deras namn, hade de inte blivit betalningsansvariga.

Det är möjligt att ta lån i andras namn, men blir du utsatt o kan bevisa det (o det kan man om man inte gått på bedrägeriet), så blir du naturligtvis inte betalningsansvarig.
Låter tryggande Richard!
Post Reply