Forskare letar efter orsaker till schizofreni

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Forskare letar efter orsaker till schizofreni

Post by Nobel »

Forskare letar efter orsaker till schizofreni
Den moderna genetiska forskningen har på kort tid hittat mängder av gener som bidrar till utvecklingen av schizofreni. Genom att närmare undersöka hur de hänger ihop med sjukdomen hoppas forskarna förstå orsakerna och hitta bättre botemedel.
Men den viktigaste vinsten med att förstå genetiken bakom schizofreni är naturligtvis att det kan leda till nya behandlingar som verkligen angriper det grundläggande problemet och inte bara symtomen. Genom att ta reda på vilka protein de gener som är muterade vid schizofreni kodar för kan forskarna så småningom lista ut vilka processer i hjärnan som är påverkade och hur de är påverkade och på så vis komma fram till hur man bäst behandlar sjukdomen. Men med så många gener är det ett stort arbete att härleda dem alla till sina proteiner och sedan till de biologiska processerna. Patrick Sullivan är dock övertygad om att de kommer att lyckas och hans recept för att det ska gå fortare är att koppla ihop många olika forskare.
https://ki.se/forskning/forskare-letar- ... chizofreni
'cause the freak inside controls my mind
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Forskare letar efter orsaker till schizofreni

Post by Klankedinken »

Intressant för dom som gillar forskning :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Forskare letar efter orsaker till schizofreni

Post by Geta »

Det är nog 15 år sedan som jag skänkte mitt blod till Karolinska institutet.
Jag fick en mugg med deras logga som tack.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Forskare letar efter orsaker till schizofreni

Post by Klankedinken »

Jag gjorde något för ett få år sedan, fick 300 kronor på ica.. Kom en artikel.
Post Reply