Vill leva om mitt liv

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18034
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vill leva om mitt liv

Post by Fantasio »

Jag skulle vilja spola tillbaka tiden till tidigt sjuttiotal och göra allt annorlunda mot hur det blev. Jag skulle inte ha struntat i skolan, att göra läxorna. Jag skulle ha hängt med på lektionerna. Jag skulle ha fortsatt spela fotboll på seniornivå. Jag skulle ha utbildat mig. Jag hade aldrig några krav på mig hemifrån, så när jag gått klart tvåårigt gymnasium tog jag ett jobb. Jag hade velat studera och skaffa mig ett bra arbete, inte smutsigt industrijobb. Jag skulle ha behållt min motorcykel. Jag skulle, jag skulle, jag skulle... Jag blir nedstämd när jag tänker på min situation av idag. Jag vill leva om mitt liv.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38007
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Geta »

Tog du den lättaste vägen?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18034
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Fantasio »

Jag vet inte. Jag bara levde. Utan ambitioner och framtidsplaner. Mamma och pappa ställde inga krav på mig och peppade mig aldrig att göra något. Jag flöt med som en död fisk. Jag har alltid saknat "startknappen" även när jag var frisk. Fast sjuk har jag kanske varit hela livet.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8513
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vill leva om mitt liv

Post by wasp »

Vill leva om mitt liv även jag. Komma tillbaka till 1981 t ex och börja om på nytt.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60067
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Nissegossen »

Vill inte leva om mitt liv, ser istället fram mot att leva efter att kroppen dött och leva som fri ande i en större gemenskap. Blir rädd för att leva om mitt liv. För farligt, vet hur farligt jag levt och vet inte om jag överlever nästa liv, om det blir samma som jag levt. Visserligen skulle en ändring av ens liv, kunna vara bättre vid vissa beslut jag gjort.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38007
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Geta »

Vill inte heller leva om mitt liv. Inte säkert att ett nytt liv vore bättre.
Är tacksam för mina berg och dalar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24279
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Zoidar »

Känner igen mig Fantasio i det du skriver. Jag hade inte heller något tryck hemifrån att studera. Jag gick inte gymnasiet, utan tog ett städjobb vid 16 års ålder. Sen eftersom jag inte har så kraftiga funktionshinder läste jag deltid på komvux, men fick avbryta studierna två gånger pga. psykoser. Sen tappade jag modet att studera under flera år. Till sist hoppade jag på folkhögskola på 50% och det var något av det bästa jag gjort. Jag gjorde klart gymnasiet där. Jag behövde inte bo på skolan vilket en del folkhögskoler kräver. Har du möjlighet Fantasio rekommenderar jag Folkhögskola. Nivån är inte alls lika hög som på Komvux. Skulle säga att om man inte har för mycket frånvaro klarar alla de studierna.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19118
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Krokus »

Ibland tänker jag också på saker som jag borde ha gjort annorlunda. Det är bland annat gymnasietiden, där jag bodde ha gått ett annat program och även borde ha fortsatt träna karate på fritiden.

Hade jag vetat när jag var 15 år, att jag som 19-åring skulle bli ordentligt psykiskt sjuk, hade jag fokuserat mindre på läxor och att få höga betyg.

Jag hade med stor sannolikhet PTSD redan som barn, men BUP skrev i journalen att jag hade ångest av olika slag. Synd att min psykiska ohälsa inte togs på allvar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10831
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Vill leva om mitt liv

Post by mrsearlgray »

tänker väldigt ofta på hur mitt liv hade sett ut om jag hade haft en normal pappa... hade inte min barndom och sånt varit som den var kanske chansen för att bli sjuk i schizofreni hade sjunkit lite iallafall...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18034
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Fantasio »

Det är försent att börja studera när man är 53. Jag är inte dummare än någon annan, visst hade jag fixat studier. Tid och ork saknas.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Vill leva om mitt liv

Post by Nobel »

Är nöjd med vad mitt liv varit, både flyt och motgångar. Tycker livet är en gåva och tänker inte slösa det. Har kämpat hårt får att komma på banan igen, en väl riktad investering. Även om det är motigt så går det att kämpa sig till ett liv med högre kvalitet istället för att bara ge upp. Mitt mål är att kunna återgå till 100-procentig sysselsättning och att leva ett så hälsosamt och meningsfullt liv som möjligt.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10831
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Vill leva om mitt liv

Post by mrsearlgray »

så inspirerande Nobel! :D
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply