Rikedom kan lamslå hjärnan

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24687
Joined: 10 May 2021, 16:12

Rikedom kan lamslå hjärnan

Post by Zoidar »

https://www.dagensps.se/privatekonomi/p ... a-hjarnan/
Experter som intervjuas i tidskriften Fortune säger att beslutsamheten kan ta stryk – ungefär som hjärnan fryser till is – när rikedom kommer för snabbt.

...

Sandra Matz, som är docent, säger till Fortune att sättet att bete sig fluktuerar mer hos ultrarika än hos gemene man.

Det är inte alltid hälsosamt att snabbt gå från ett vanligt liv till ett liv i ekonomiskt oberoende.

För en del rädda individer leder pengarna till mer panik
Den som hyser en rädsla över pengar kan också bli rädd för att förlora sina pengar om han eller hon plötsligt blivit förmögen från ena dagen till den andra.

Natasha Knox förklarar att den som bär på djup misstänksamhet mot ”allt och alla”, däribland pengar, löper risk att drabbas av förstorad misstänksamhet vid plötslig rikedom.

Sandra Matz är inne på samma linje men säger att det också kan öka livskvaliteten för vissa människor, som använder sina pengar till att resa mer i världen och längtar efter att upptäcka nya kulturer och miljöer.

En del entreprenörer blir handlingsförlamade och paranoida
Andra kan bli mer socialt instängda och isolera sig från omvärlden.

Entreprenörer som i all hast infriat sin dröm om framgång och rikedom kan bli bakbundna av denna nya verklighet ”och vet inte vad de ska göra härnäst”, berättar Clay Cockrell, licensierad klinisk socialarbetare och grundare av Walk and Talk Therapy i Fortune-reportaget.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38424
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Rikedom kan lamslå hjärnan

Post by Geta »

Har inte drabbats av detta. När jag blev schizofren var jag utfattig.
och bodde väldigt spartanskt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19268
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Rikedom kan lamslå hjärnan

Post by Krokus »

Har svårt att tänka mig att någon på Viska är ekonomiskt oberoende.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38424
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Rikedom kan lamslå hjärnan

Post by Geta »

För mig går det runt. Har enkla vanor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6841
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Rikedom kan lamslå hjärnan

Post by Hercules723 »

Läst att Paul Allen, en av Microsofts skapare, han var misstänksam mot folk. Han visste inte vilka
vänner som var äkta vänner och vilka som fejkade. Paul Allen var god för mer än $10 miljarder och
ägde en megayacht värd ett par hundra miljoner dollar.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13335
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Rikedom kan lamslå hjärnan

Post by zoegas »

I'll take my chanses. Give me some money.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6841
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Rikedom kan lamslå hjärnan

Post by Hercules723 »

Minns jag läste på 90.talet om förmögen arabisk oljeshejk som hade runt 20 flickvänner! :P
Post Reply