Jag äter väldigt lite frukt och grönsaker eftersom det är så dyrt. Tyvärr. Jag äter ca 1 frukt om dagen och grönsaker kanske 3 ggr i månaden.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Man kan helt klart sänka momsen på mat. Eftersom jag är uråldrig minns jag att på 60-talet hade vi Oms, omsättningsskatt. Men Palme tyckte inte att staten fick in tillräckligt med pengar till sitt välfärdsbygge så då lades på ytterligare skatt, meromsättningsskatt, Moms. Skatt på redan befintlig skatt alltså. Svenskar är så naiva som tror att skatter bara går till "bra saker". Kolla in ekonomifakta.se så kanske sammanhanget blir lite klarare.
Viss mat har blivit billigare sedan EU-inträdet 1995. Men köttet blir allt dyrare vilket väl många välkomnar, indoktrinerade som vi är. Vi köper mest svenskt kött vilket kan förklara en del. Danskt kött är billigare, halalslaktat likaså. Själv köper jag mest svenskt kött, halalslaktat går fett bort.
Vore ju bra om nyttig mat var billigare än onyttig.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)