Vad är syftet med livet?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Klankedinken
Guldmedlem

Vad är syftet med livet?

Post by Klankedinken »

Här ställer man frågor som går på djupet av vår existens!
Klankedinken
Guldmedlem

Re: Vad är syftet med livet?

Post by Klankedinken »

Det finns ett mönster som ligger till grund för livet i denna dimension, och det är symmetri. Det tycket jag är intressant. Ta ett blad som exempel. Det är format symmetriskt rund bladstammen. Titta på vad som helst som lever...så finns symmetri där. Vi själva utvecklas också symmetriskt. Vi har en ryggrad och runt den växer kroppen symmetriskt ut.

Varför är det på detta vis?

När vi tittar på varandra och upplever njutning är det för att vi upplever en meningsfullhet i det vi upplever och ser. Hela naturen bygger på att våra känslor ska tala om för oss vad som är bra för oss och vad som är dåligt. Det betyder i frågan om svår sjukdom att vi är mer rädd för vad en avkomma skulle betyda än vad ett liv i utveckling gör.

Någonstans så har vi två prioriteringar i livet, det ena är att bli starkare och den andra är att förse andra men sånt som är användbart. I det användbara finns det barn t.ex. Att barn behöver föräldrar som kan ge något användbart och på sikt ge goda förutsättningar för att livet ska fortsätta.

I det hela så finns det dock förutsättningar så som att dom flesta skaffar barn under sin bästa tid för överlevnad? Det är nästan som att det finns ett krav för att få barn idag eftersom samhället är så förutsägbart? Målet är ju att man under sina första tid på jorden ska utvecklas till att bli bidragande till en sån grad att man vi ge liv åt en ny människa. Vi som är sjuka kämpar i mina ögon med att bli den här överlevnadens karaktär men allt eftersom vår fysiskt starkaste period är över så försvinner också driften att skaffa barn.

Dom flesta skaffar barn kring 28-35 då vi är som starkast och ju äldre vi blir destu mer försvinner motivation till att ha egna barn, vi kommer längre och längre ifrån den optimala tiden för det och då släpper också förväntningarna?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Introt är mitt där. Du snodde det.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Jag har läst/hört att nu för tiden så är det vanligare att människor inte skaffar barn i samma utsträckning. Att det typ är mera accepterat. Vilket det inte var förr lika mycket.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Yes! Jag funderar över hur människor som inte har en primär överlevnadsroll kan leva med hälsa? Hur kommer det sig att människor som är i sin "prime" släpper den rollen.. I mina ögon så är vi mer upptagna av att bilda familj och få barn när alla andra är det och att det är en källa till ohälsa i sig..

Att jag med schizofreni skulle få barn är för mig logiskt olämpligt men i mina ögon så försvinner inte önskan hur som helst. Det är svårt att släppa det vi är skapade för när det finns mer desperata sätt att få barn. man kan till exempel ta droger och övertala någon, man kan våldta etc.. Någonstans så tror jag på en kraft som talar om för oss när vi är redo och att det finns en slags tillhörighet, som delvis är ansvarig för vår friskhet, delaktighet är detsamma som friskhet men att vi med sjukdom får ta mediciner som gör att vi får högre tillhörighet men att man i den medicininducerade friskheten får släppa förutsättningar om att bli mer...

Kan vi så att säga leva med att vara sekundärt levnadsklar.. Jag talar om primär och sekundär som om att det borde finnas någon slags standard för när man är tillåten att få barn. Lite gran som det stora undermedvetna eller någon slags symmetri. Detta utesluter förstås inte att människor i dåliga situationer skaffar barn. Jag tror mitt resonemang bygger på att vi kan styra mer över naturen nu än förr och att en del i att leva är att utveckla försvar för vad som skulle vara ett dåligt beteende rent logiskt.. T.ex. så är man bättre på att motstå sina biologiska impulser om man är mer intelligent?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Mitt undermedvetna har sagt att det hade inte varit nyttigt med barn för mig.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Leakim97 wrote: 23 Apr 2023, 15:47 Jag har läst/hört att nu för tiden så är det vanligare att människor inte skaffar barn i samma utsträckning. Att det typ är mera accepterat. Vilket det inte var förr lika mycket.
Man kan se att familjer i afrika och andra fattiga länder skaffar fler barn och det verkar som att ju fler barn man burit desto närmare sina evolutionära principer finns man. Att man behöver få flera barn som fattig betyder nog att ju flera chanser man får desto större chans är det att man får en stark överlevare som barn. T.ex. så dör många fler i barnsäng i länder med outvecklad sjukvård.

Det intressanta i frågan är att våra förväntningar kommer utifrån det samhälle vi lever i. Jag tror att flera personer idag känner att dom inte lever upp till den evolutionära tröskeln för barnafödande eftersom levandsstandarden är så hög att vi inte kan föra den vidare genom att producera mer barn. Det betyder att vi vill ha barn som blir framgångsrika i samhället och får ta del de rikedomar som finns. Framgångsrika barn tjänar mer pengar. Framgångsrika barn blir mer betydelsefulla.

Man skulle kort kunna säga att människor som inte känner att dom hör till inte heller vill föra vidare det liv dom har till ett ny generation för att dom upplever att dom har det mycket sämre än andra människor!
björk
Tuliummedlem

Post by björk »

Geta dom älska Eric clapton o BB - King med cd; N Riding with the King.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Leakim97 wrote: 23 Apr 2023, 15:55 Klankedinken har mycket vettigt att komma med.
Det är skillnad på att vara kreativ och att vara logisk.. När jag läser av björk så tycker jag att ämnet kräver skicklighet i utförande snarare än att förklara vår existens på det djupaste sättet...

Jag tror att vi väljer olika uttryck och det är ingen frågan om att björk har förmåga att uttrycka sig men jag tror fortfarande att det är något han övat på och utvecklat under lång tid..
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Jag vågar inte skriva något vettigt i denna tråd, eftersom den har spårat ur en hel del.

Måste vi veta vad syftet är? Är det inte risk för depression att fundera på sånt?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 23 Apr 2023, 16:19 Jag vågar inte skriva något vettigt i denna tråd, eftersom den har spårat ur en hel del.

Måste vi veta vad syftet är? Är det inte risk för depression att fundera på sånt?
Det kan va så att människor som får medicin kan hantera såna negativa tankegångar utan att må dåligt? Kanske är det ett sätt att försöka se på saken lite annorlunda?

I alla fall så handlar det om vad man tillåter sig själv att göra men samtidigt så måste man ju komma på vad man kan göra utan att förstöra allt man har och äger?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Eric Claptons son trillade ut från ett fönster i ett höghus och dog.
Clapton skrev sången "Tears from heaven" som spelas på begravningar.
Post Reply