Vart bär Sverige hän?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Vart bär Sverige hän?

Post by zoegas »

Kanske läser jag för mycket nyheter. Men allt verkar gå snett. Tågen kostar 1000 miljarder att rusta upp, pengar som inte finns. Arbetslösheten är 5:a i Europa. Sjukvården är underbemannade. Militären har inga skor. Skolorna klarar inte sina uppdrag. Där är bostadsbrist, ingen bygger. Brottsligheten jämförs med Sydamerika. Katastrofal äldrevård. Inflation och energikris, osv.

Sverige var ett av de rikaste länderna i världen. Men inte nu längre. Var tror du vi är på väg? Är detta en Dystopi?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Vart bär Sverige hän?

Post by Geta »

Ja, det har gått utför med Sverige. Vi skulle vara en humanitär stormakt. Vi mäktade inte med det.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Samtidigt har gemene man fått det bättre. Alla som jobbar bor i nyrenoverade bostäder. Så många har både studsmatta och pool. Det äts mat från världens alla hörn. Man kör fina bilar. Man åker på semester. Medelklassen har vuxit.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Svenskarna är skuldsatta upp över öronen. Svenskarna är bland de mest skuldsatta i Europa.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ja det är väl lite så att alla vill ha allt på en gång.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Hur ska Sverige bli bra igen? Folk skjuter varandra mitt på dagen i Järvaområdet. Säkert liknande scenarion i t ex Rosengård och Gottsunda.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

En tiotusenkronorsfråga.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Det är miljonfrågan i postkodlotteriet :P
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Om man vill ha en bra sjukvård så får man betala för det via skattsedeln. Man kan inte rösta fram en regering som sänker skatten för höginkomsttagare, och sen gnälla när man blir sjuk! De rika drabbas inte av detta för de har råd att köpa sin vård privat.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Sen är det nåt fel med hur själva vården Organiseras. Stafettläkarsystemet är redan utdömt, ändå fortsätter det bara!
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag tycker att jag får en bra sjukvård inom flera specialiteter. Jag betalar inte för privatvård. Det är sällan som jag behöver träffa läkare. Jag träffar mest sjuksköterskor och sjukgymnaster.
Last edited by Geta on 01 Jul 2023, 16:31, edited 1 time in total.
Miika
Guldmedlem

Post by Miika »

memphis wrote: 01 Jul 2023, 16:28 Sen är det nåt fel med hur själva vården Organiseras. Stafettläkarsystemet är redan utdömt, ändå fortsätter det bara!
Min förra läkare var stafettläkare, stor omsättning av personal på mitt psyk
Post Reply