Schizoid
Moderator: Moderator 1
Schizoid
Nån som vet nåt om Schizoid personlighetsstörning. Psykologen trodde ju jag har borderline. Kammade hem typ 0 på screeningen. Nu fick jag göra ett större test om personlighetsstörningar. Fick hjälp av sjuksyrran att tolka vissa frågor. Råkade se svaren innan hon skickade in det.
Hade högst på schizoid personlighetsstörning såg det ut som. Inte jättehöga poäng, men ändå. Men vad är schizofreni och vad är en störning?
Hittade denna artikel. Hur riktig är den? Känner igen mig i den. Har svårt med känslor och intimitet. Det har liksom aldrig varit min grej.
https://utforskasinnet.se/vad-vet-du-om ... sstorning/
Hade högst på schizoid personlighetsstörning såg det ut som. Inte jättehöga poäng, men ändå. Men vad är schizofreni och vad är en störning?
Hittade denna artikel. Hur riktig är den? Känner igen mig i den. Har svårt med känslor och intimitet. Det har liksom aldrig varit min grej.
https://utforskasinnet.se/vad-vet-du-om ... sstorning/
Målningen är själens spegel
Re: Schizoid
Jag vet inte, det är inget jag kikat på eftersom det aldrig varit aktuellt. Kika lite på högkänslighet också , men det är inte riktigt beskrivet på hur du kan uppfatta att vara det mer från den andres syn och bemötande.
Men jag har svårt att se dig som okänslig och ointresserad av din omgivning.
Du bryr dig om dina barn och den du lever med din familj
Sen tyckte jag att jag läste att du kanske skulle börja arbetsträning på nytt ställe.
Men jag har svårt att se dig som okänslig och ointresserad av din omgivning.
Du bryr dig om dina barn och den du lever med din familj
Sen tyckte jag att jag läste att du kanske skulle börja arbetsträning på nytt ställe.
Jag vet hur man uppför sig.
Men jag har en konstant okänsla i kroppen. Jag vet tex inte hur kärlek känns. Jag vet hur folk gör när de är kära. Har sett det. Men kan inte applicera det på mig.
Att jag har två barn är två mirakel i sig med tanke på hur ointresserad jag är av reproduktionsövningar.
Men jag har en konstant okänsla i kroppen. Jag vet tex inte hur kärlek känns. Jag vet hur folk gör när de är kära. Har sett det. Men kan inte applicera det på mig.
Att jag har två barn är två mirakel i sig med tanke på hur ointresserad jag är av reproduktionsövningar.
Är dina barn friska eller har de ärvt psykisk ohälsa?Koi wrote: ↑09 Nov 2023, 22:07 Jag vet hur man uppför sig.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Zoidar wrote: ↑09 Nov 2023, 22:08Är dina barn friska eller har de ärvt psykisk ohälsa?Koi wrote: ↑09 Nov 2023, 22:07 Jag vet hur man uppför sig.
Bara den ena. Autism
Ok! Ingen schizofreni iaf.Koi wrote: ↑09 Nov 2023, 22:09Zoidar wrote: ↑09 Nov 2023, 22:08Är dina barn friska eller har de ärvt psykisk ohälsa?Koi wrote: ↑09 Nov 2023, 22:07 Jag vet hur man uppför sig.
Bara den ena. Autism
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Kriterierna i ICD-10 och DSM-5 stämmer till punkt och pricka även på mig......
Jag skulle kunna vara schizoid, nästan allt stämmer in.
Men det stod att man måste utesluta autism först, o det har jag ju. De kan te sig liknande.
Men det stod att man måste utesluta autism först, o det har jag ju. De kan te sig liknande.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Läste att skillnad mellan schizoid personlighetsstörning och schizofreni är att vid schizofreni har man vanföreställningar och hallucinationer men det har man inte vid schizoid.
Vid schizoid så har man funktionsbortfall, negativa symtom, som vid schizofreni.
Jag antar att man inte blir psykotisk på samma sätt vid schizoid personlighetsstörning jämfört med schizofreni.
Tyckte också jag läste att tillståndet schizoid personlighetsstörning kan övergå i schizofreni men att det inte behöver bli så
Vid schizoid så har man funktionsbortfall, negativa symtom, som vid schizofreni.
Jag antar att man inte blir psykotisk på samma sätt vid schizoid personlighetsstörning jämfört med schizofreni.
Tyckte också jag läste att tillståndet schizoid personlighetsstörning kan övergå i schizofreni men att det inte behöver bli så