Valet och kvalet
Moderator: Moderator 1
Valet och kvalet
Så har jag varit i Umeå och tittat på en lägenhet som ligger i en källare. Trodde att jag skulle avfärda den direkt, men faktiskt inte!
Läget är guld värt. Jag tänker på alla spännande vandringar jag och hunden kan ta. I stadsmiljö, i parker, längs strandpromenaden- vi kan gå åt alla håll! Tio minuters gångväg till min mamma. Bara det skulle vara så praktiskt.
Själva lägenheten. Ja den är mindre än den jag bor i nu, så i så fall måste jag göra mig av med en del prylar. Vilket jag är öppen för.
Badrummet var ganska kasst, fick inte plats med nån extra möbel eller tvättmaskin där inne. Sunkigt badrum.
Hallen väldigt liten också, där går bara att ha en skohylla. Sovrummet, litet också. Får plats en säng och kanske en byrå och en hylla.
Vardagsrummet hade köket i ena änden, men rummet var ganska stort.
Ett förråd tillhör lägenheten, men kunde tyvärr inte se det för hon som tog emot oss pratade inte ett ord varken svenska eller engelska.
Det går knappt att ha några krukväxter i de små fönstren, men det gör inte så mycket.
Så nu måste jag bestämma mig...
Det var en viss lukt i lägenheten, men det kan ha berott på stekfett och kryddor.
Läget är guld värt. Jag tänker på alla spännande vandringar jag och hunden kan ta. I stadsmiljö, i parker, längs strandpromenaden- vi kan gå åt alla håll! Tio minuters gångväg till min mamma. Bara det skulle vara så praktiskt.
Själva lägenheten. Ja den är mindre än den jag bor i nu, så i så fall måste jag göra mig av med en del prylar. Vilket jag är öppen för.
Badrummet var ganska kasst, fick inte plats med nån extra möbel eller tvättmaskin där inne. Sunkigt badrum.
Hallen väldigt liten också, där går bara att ha en skohylla. Sovrummet, litet också. Får plats en säng och kanske en byrå och en hylla.
Vardagsrummet hade köket i ena änden, men rummet var ganska stort.
Ett förråd tillhör lägenheten, men kunde tyvärr inte se det för hon som tog emot oss pratade inte ett ord varken svenska eller engelska.
Det går knappt att ha några krukväxter i de små fönstren, men det gör inte så mycket.
Så nu måste jag bestämma mig...
Det var en viss lukt i lägenheten, men det kan ha berott på stekfett och kryddor.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Re: Valet och kvalet
Jag tror inte att du blir nöjd med den lägenheten.
Nej det tror inte jag heller. Inte i längden. Men en tid, för att bekanta sig med staden, kanske det skulle gå bra?
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Är det inte jobbigt att flytta gång på gång?
Särskilt, när du måste göra dig av med saker.
Ja för om jag får en större lägenhet senare så vill jag ju ha t ex alla möbler som jag har. Fast jag tänkte, jag kanske kan hyra ett förråd. Fast det kostar ju förstås.
Blir du av med köpoängen om du accepterar en lägenhet?
Nej. Denna lägenhet är en bostadsrättsörening som äger huset, det är en privat hyresvärd. Så min köplats finns kvar.
Guldläge är guld värt. Men det är många aspekter att väga in. Hyra förråd brukar vara superdyrt. Tråkigt med sunkig toa.
Jag har guldläge och en tillräckligt bra lägenhet. Huset är från 60 talet och renoverat, med gamla grejer som parkettgolv och köksskåp, kvar. Badrummet är fräscht och har plats för en torkställning, vilket jag behöver för svettiga kläder som behöver torka.
Men jag tycker ändå att guldläge är guld värt. Man tar sig överallt i stan smidigt, till fots med cykel eller med buss. Jag bor nära min familj som bor här i stan, vilket underlättar enormt - då jag inte heller har bil.
När inte dina köpoäng ryker så. Är det fina grejer du behöver göra dig av med? Annars finns alltid second hand om du behöver möbler eller så i framtiden. Blir schyssta med lite färg.
Jag har guldläge och en tillräckligt bra lägenhet. Huset är från 60 talet och renoverat, med gamla grejer som parkettgolv och köksskåp, kvar. Badrummet är fräscht och har plats för en torkställning, vilket jag behöver för svettiga kläder som behöver torka.
Men jag tycker ändå att guldläge är guld värt. Man tar sig överallt i stan smidigt, till fots med cykel eller med buss. Jag bor nära min familj som bor här i stan, vilket underlättar enormt - då jag inte heller har bil.
När inte dina köpoäng ryker så. Är det fina grejer du behöver göra dig av med? Annars finns alltid second hand om du behöver möbler eller så i framtiden. Blir schyssta med lite färg.
Nej det är inte fina eller värdefulla saker jag får slänga i såfall Ett par Billy bokhyllor, en vattenskadad byrå, en annan halvtrasig byrå, en garderob som sjunger på sista versen. Det enda jag inte vill slänga är ett gammalt skrivbord 50-tal. Men det går att stapla hurtsarna på varandra och skivan är lös, så den möbeln får nog plats i förrådet.
Men diskmaskinen och tvättmaskinen blir det kiss and goodbye.
Men diskmaskinen och tvättmaskinen blir det kiss and goodbye.
Ja. Jag diskar förhand, efter mig och farsan varannan dag. Det är rätt lugnt, tycker jag. Vi har en bra tvättstuga- det måste FINNAS en tvättstuga! Har du diskmaskin måste du ju ändå plocka in disken. Jag tycker det är ok att diska, jag har inga problem med det. Har haft diskmaskin en gång i mitt vuxna liv under två år. Såklart var det smutt, men ingen avgörande grej.