Kristdemokraterna är emot dödshjälp (GP)

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Kristdemokraterna är emot dödshjälp (GP)

Post by Geta »

I debattartikeln står det att dödshjälp kan komma ifråga, när det gäller schizofreni:

https://www.gp.se/debatt/om-dodshjalp-t ... 879aaeeb17
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Re: Kristdemokraterna är emot dödshjälp (GP)

Post by zoegas »

Jag läste om ett företag som syssla med det. De hade konstruerat nån kapsel man lade sig i. Sen gasades man ihjäl med nån gas. Den första kvinnan hoppa in i kapseln direkt och satte igång den själv. .. Men det upptäcktes strypmärken på hennes hals efteråt. Nu sitter uppfinnaren misstänkt för mord. Då hans kapsel inte fungerade som tänkt.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag har varit för dödshjälp, men då måste det regleras för vilka sjukdomar, så man inte får det bara man ber om det. Det skulle vara farligt.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Med hänsyn till sina anhöriga kanske man känner sig tvingad att begära dödshjälp.
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

Svår fråga det här med dödshjälp. Vet inte vad jag tycker.
Psychonaut
Kopparmedlem

Post by Psychonaut »

zoegas wrote: 10 Nov 2024, 11:54 Jag läste om ett företag som syssla med det. De hade konstruerat nån kapsel man lade sig i. Sen gasades man ihjäl med nån gas. Den första kvinnan hoppa in i kapseln direkt och satte igång den själv. .. Men det upptäcktes strypmärken på hennes hals efteråt. Nu sitter uppfinnaren misstänkt för mord. Då hans kapsel inte fungerade som tänkt.
Vad i helsike? :lol:

Här är en version av den maskinen som funkar som den ska, utan plågsam strypning: https://en.wikipedia.org/wiki/Sarco_pod
Endast laglig i Schweiz om jag minns rätt?
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Det var några som hade föredrag om suicid på svenska psykiatrikongressen. Och vi hamnade i en diskussion med mitt följe om hur vi ställde oss till dödshjälp. En är starkt kristen som tyckte att det var fel med suicid och assisterad dödshjälp. Jag å andra sidan som bara ser livet som en kemisk reaktion ser det som en naturlig del av livet och tycker att varje människa ska ha rätt att få bestämma över sitt egna liv. Jag tycker till exempel att det är fel att andra ska kunna tvinga någon att fortsätta leva i sitt lidande. Personen jag pratade med har inte upplevt den psykos jag lever med, och kan säga, hade inte medicinerna hjälpt mig så hade jag begått självmord. Och det hade varit bättre om det skedde under kontrollerade former. I lugn och ro istället för att göra det genom att hoppa framför ett tåg eller genom att behöva knyta sin egna snara...
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply