Att skaffa hund?
Moderator: Moderator 1
Att skaffa hund?
Har glömt i vilken tråd Zoidar pratade om att skaffa en golden retriever. Så jag gör en ny tråd med hundråd.
Golden retriever är en bra första hund. De är oftast godmodiga och ganska lätta att träna. Dock krävs det en hel del motion, så man måste gilla att promenera, springa eller cykla. Eller simma. Golden retriever brukar älska vatten.
Att lyckas med sin hund är ett helhetsprojekt som man ständigt får jobba på. I grunden vill man att hunden ska bli harmonisk och det uppnår man med motion/träning, levnadsregler och kärlek.
Att ha regler är viktigt eftersom det gör hunden trygg när den vet vad den får göra respektive inte får göra. Och en trygg hund vill man ha för att den då har färre problem. Som till exempel skälla/gnälla när man lämnar den ensam ett tag. En trygg hund är också en bra vän och blir mera lydig.
Men jag vill bara varna för att det ibörjan är väldigt mycket om man skaffar en 8 veckors hundvalp! Det blir bättre och bättre när hunden mognar.
Golden retriever är en bra första hund. De är oftast godmodiga och ganska lätta att träna. Dock krävs det en hel del motion, så man måste gilla att promenera, springa eller cykla. Eller simma. Golden retriever brukar älska vatten.
Att lyckas med sin hund är ett helhetsprojekt som man ständigt får jobba på. I grunden vill man att hunden ska bli harmonisk och det uppnår man med motion/träning, levnadsregler och kärlek.
Att ha regler är viktigt eftersom det gör hunden trygg när den vet vad den får göra respektive inte får göra. Och en trygg hund vill man ha för att den då har färre problem. Som till exempel skälla/gnälla när man lämnar den ensam ett tag. En trygg hund är också en bra vän och blir mera lydig.
Men jag vill bara varna för att det ibörjan är väldigt mycket om man skaffar en 8 veckors hundvalp! Det blir bättre och bättre när hunden mognar.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Re: Att skaffa hund?
Jag tycker ofta att goldens skäller, rycker och drar och gör utfall. De jag träffar.
Beror på att de inte fått rätt fostran. Det brister inte så mycket på kärlek utan på regler och träning. Kärlek kärlek kärlek, utan regler, är faktiskt dåligt för hunden. Då vet den inte hur den ska bete sig.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Zoidar ändrar sig hela tiden. Med en hund får man leva många år. Det går inte att ångra sig efter en vecka som jag gjorde med min katt. Men vi levde ihop i nästan 17 år.
Trots att en hundvalp är väldigt jobbig så är de så otroligt älskvärda att man bara kan dö!
Men ja, det finns ändå personer som ångrar att de skaffade en hund.
Men ja, det finns ändå personer som ångrar att de skaffade en hund.
Det finns även personer som är direkt olämpliga att ha hund. Till exempel den egofixerade Drummer på gamla Viska. Han fick stora problem med hunden som berodde på hur han är som person. Men jag ser inga sådana faror för Zoidar. Zoidar är inte egotrippad.
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Anledningen att jag inte skaffat ny hund är att det är för dyrt, min hund kostade mig 10 % av min bruttoinkomst varje år han levde, blir en bra summa på de 11 år han levde, har inte det kapitalet idag som jag hade då, det var sexsiffriga belopp jag inte har idag.
Vi fick dock en eloge av en granne som sade, ni är de som bäst tar hand om er hund i området
Vi fick dock en eloge av en granne som sade, ni är de som bäst tar hand om er hund i området
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Vad var det för sjukdomar som din hund fick Nisse?Nissegossen wrote: ↑09 Dec 2024, 16:28 Anledningen att jag inte skaffat ny hund är att det är för dyrt, min hund kostade mig 10 % av min bruttoinkomst varje år han levde, blir en bra summa på de 11 år han levde, har inte det kapitalet idag som jag hade då, det var sexsiffriga belopp jag inte har idag.
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Han fick hudtumörer över hela kroppen, det vi kunnat göra var att operera bort dem, men de hade kommit tillbaka och han fick en mellan "tårna" som växte och som tydligen gjorde ont på honom för han började bita sig blodig på tumören och vi hade redan sagt att han har blivit opererad så många gånger att han skall slippa fler operationer, så vi sade, det är nog nu. Då tog vi bort honom. Vi som alltid betalat med kort, blev uppmanade att betala avlivningen kontant på bordet, som tur var fick vi ihop summan precis bägge två med pengar vi hade på oss, annars hade vi fått gå till en bankomat. Hon som krävde pengarna såg vi strax efter köra ut från garaget med ett äpple i munnen det passade bra där tyckte jag
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Ok! Låter jobbigt.Nissegossen wrote: ↑09 Dec 2024, 17:08 Han fick hudtumörer över hela kroppen, det vi kunnat göra var att operera bort dem, men de hade kommit tillbaka och han fick en mellan "tårna" som växte och som tydligen gjorde ont på honom för han började bita sig blodig på tumören och vi hade redan sagt att han har blivit opererad så många gånger att han skall slippa fler operationer, så vi sade, det är nog nu. Då tog vi bort honom. Vi som alltid betalat med kort, blev uppmanade att betala avlivningen kontant på bordet, som tur var fick vi ihop summan precis bägge två med pengar vi hade på oss, annars hade vi fått gå till en bankomat. Hon som krävde pengarna såg vi strax efter köra ut från garaget med ett äpple i munnen det passade bra där tyckte jag
Min förra hund hade också en tumör, i bröstvävnaden, men den bestod av fett konstaterades efter en operation. På den tiden var det billigare med veterinärvård än det är idag. De sa att fick hon fler tumörer var det nog bara fettumörer. Så nästa lilla klump jag kände gjorde jag ingenting åt. Hon levde ett långt liv.