Är det någon mening med att försöka hålla sig frisk

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Paria
Nickelmedlem

Är det någon mening med att försöka hålla sig frisk

Post by Paria »

Om den ständiga ”psyksjukan” återkommer hela tiden. Finns det ens någon mening att försöka hålla sig frisk i en värld som en blir sjuk av?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Är det någon mening med att försöka hålla sig frisk

Post by Zoidar »

Upplever du det så att du ofta får skov?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Som jag uppfattar det så skadas hjärnan av varje psykos. Man blir sämre och sämre om man inte tar sina tabletter (de skyddar). Givetvis gäller det att hitta en medicinering som funkar. Det kan ta tid. Men, vi är ganska många här på Viska 4.0 som är i remission, dvs återhämtade.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Så tänker jag också ibland, men samtidigt så har jag nog inte gett upp hoppet än tack vare att flera här på viska har fungerande liv, även om dom inte är helt enligt normen...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det kan vara något i miljön som utlöser dina psykoser. Man får tänka om. Man kan ha ett hyggligt liv, även om det inte går efter normerna.
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

Jag hade helt glömt att jag startade den här tråden. Tror att senaste psykosen fuckade till det riktigt i huvudet.
Trots att jag i år satsat på träning o äta rätt samt undvika stress så finner jag livet väldigt meningslöst och poänglöst. Och undrar varför en ska hålla på. Blir inte stimulerad eller motiverad. Man ska ju ändå dö i slutändan så förstår inte varför man ska fortsätta leva.

Äta, skita, träna, sova, repeat.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Paria wrote: 02 Jan 2025, 17:27 Jag hade helt glömt att jag startade den här tråden. Tror att senaste psykosen fuckade till det riktigt i huvudet.
Trots att jag i år satsat på träning o äta rätt samt undvika stress så finner jag livet väldigt meningslöst och poänglöst. Och undrar varför en ska hålla på. Blir inte stimulerad eller motiverad. Man ska ju ändå dö i slutändan så förstår inte varför man ska fortsätta leva.

Låter som depression. Har ibland samma känslor, tankar.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag njuter av friheten som jag har.
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Paria wrote: 02 Jan 2025, 17:27 ... så förstår inte varför man ska fortsätta leva. ...
Jag har en orubblig tro på Gud som gör att jag tror det finns nån mening med livet även om jag inte ser den än. Nu är det ingen totallösning att ha en Gudstro, för det leder till andra problem. Men, jag har valt den vägen.
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

Zoidar wrote: 28 Dec 2024, 09:47 Upplever du det så att du ofta får skov?
Tidigare har det varit en riktig berg- o dalbana. Är glad att jag slipper det men nu känns det bara meningslöst att kämpa med sk friskhetsfaktorer.
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

Inwatto wrote: 02 Jan 2025, 17:36
Paria wrote: 02 Jan 2025, 17:27 ... så förstår inte varför man ska fortsätta leva. ...
Jag har en orubblig tro på Gud som gör att jag tror det finns nån mening med livet även om jag inte ser den än. Nu är det ingen totallösning att ha en Gudstro, för det leder till andra problem. Men, jag har valt den vägen.
Jag hade gärna trott på gud men jag tror på intet.
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

Zoidar wrote: 02 Jan 2025, 17:34
Paria wrote: 02 Jan 2025, 17:27 Jag hade helt glömt att jag startade den här tråden. Tror att senaste psykosen fuckade till det riktigt i huvudet.

Låter som depression. Har ibland samma känslor, tankar.
Det har hållit på i ett års tid nu förutom några månaders paus i våras. Känns som det här är mitt nya jag och det är inte en tillfredsställande känsla.
Post Reply