Men den färgglada papegojan tycktes inte vara särskilt tacksam inför sina räddare i nöden.
– Jag fick höra från kollegorna att den skrikit ”fuck you”, säger Denny Mausch och skrattar.
Trots uppkäftigheten från fågeln i nöd så försökte räddningstjänsten få tag i fågeln. Men den var svår att locka till sig. Den ska ha suttit fast på grenen länge. Redan vid klockan fyra på eftermiddagen hade den satt sig på grenen och först vid 22-tiden lyckades man locka ner den.
Papegojan var förvisso ful i mun, men enligt räddningstjänsten var papegojan, vars namn är okänt, ändå charmig och harmlös. Den var dock lite ilsk på sin ägare.
– Den bet ägaren några gånger.
Utöver det enstaka bettet och några förolämpande ord så har ingen människa, eller fågel, kommit till skada i samband med händelsen.
Jag hörde om detta på tv. De hade lockat till sig fågeln med cigaretter vilket får mig att ifrågasätta hur ägaren sköter fågeln.
Om han lär den att använda tobak och svära är han inte en bra djurägare. Att han dessutom blev biten av papegojan talar väl sitt tydliga språk.
De borde ha lämnat in papegojan till djurskyddet!
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)