Patienter tillåts välja läkare med enbart svenskt ursprung

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Krokus
Rodiummedlem

Patienter tillåts välja läkare med enbart svenskt ursprung

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pati ... t-ursprung

DN har gjort en granskning om hur lätt/svårt det är som patient att välja etnicitet på läkare hos vårdcentralen, eller tandläkare.

Först tänkte jag att det "bara" handlade om språkkunskaper, men så är det inte. Detta tycker jag är en form av rasism. Personligen går jag helst till en läkare som tar mig på allvar (t ex tog det nästan tre år innan jag fick rätt diagnos på min rygg), och som har bra kompetens.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem

Re: Patienter tillåts välja läkare med enbart svenskt ursprung

Post by Klankedinken »

Där jag bor är det många utländska psykiatriker.. Jag har funderat på om dom verkligen förstår mig eftersom dom har en annan kulturell bakgrund..
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag har haft ett flertal utländska stafettläkare. Faktiskt har de varit bra, fastän att jag också undrat om de skulle förstå mig korrekt. Sjukdomarna ser likadana ut vare sig språk. Så det är kanske därför det funkat.

Men jag blir alltid irriterad om jag får en läkare som inte pratar nog bra svenska. Då känns det som att jag måste anpassa språket för mycket och de kan även vara svåra att förstå.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag har aldrig valt bort någon läkare. Har inte ens vetat att det går.
Innan kontakten kan man inte veta om hen är bra eller inte.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 27 Jul 2021, 09:39 Jag har haft ett flertal utländska stafettläkare. Faktiskt har de varit bra, fastän att jag också undrat om de skulle förstå mig korrekt. Sjukdomarna ser likadana ut vare sig språk. Så det är kanske därför det funkat.

Men jag blir alltid irriterad om jag får en läkare som inte pratar nog bra svenska. Då känns det som att jag måste anpassa språket för mycket och de kan även vara svåra att förstå.
Det är faktiskt så att psykoserna ser olika ut beroendes från vilket världsdel du kommer ifrån.. T.ex. så finns det afrikanska stammar där det är normalt att "höra röster" under vissa aspekter av ritualer.. Det är bara när upplevelserna skiljer sig från kulturen som det faller inom det psykotiska. Att tro på gud brukar ibland betraktas som en beståndsdel av psykos.. Inte vet jag vad som skiljer sig mellan östeuropa och nordländerna men jag tror att det blir kulturkrock..
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jo visst stämmer det Klangen, men det finns samtidigt mycket som alltid är psykos. T ex att ha mikrofoner i kläderna och skorna. T ex att vara Gud.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

har du fler exempel på vad som är psykos?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ja till exempel att man har en seriemördare efter sig utan att det är på det viset.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

En av de bästa läkare jag haft kom från Balkan. Jag behövde inte prata mycket innan han förstod problemet. Han sa också efter att bara tittat på mig I några minuter att jag var övermedicinerad. Jag fick max förtroende för honom .De sämsta läkarna jag haft har varit AT- läkare. Skulle vara bra om man fick välja bort AT- läkare också.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Jag har en kompis som bara får träffa at-läkare.. han är "preskiberad"..

Min senaste läkare skakade jag hand med efter mötet.. Han var svettig!
Han var utländsk..
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Klankedinken wrote: 27 Jul 2021, 10:33 Jag har en kompis som bara får träffa at-läkare.. han är "preskiberad"..
Vad menar du med preskriberad patient?
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Färdigbehandlad.. Han har sjukersättning och har boende..

Känner också en som har recidiverande depressioner och som behöver jättemycket vård men dom kan inte ge henne en lucka till överläkare varje vecka..
Post Reply