Vikt och sånt!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23889
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vikt och sånt!

Post by Zoidar »

Jag var rätt biffig. Hade 49cm i armmått. Satsade väl ca 5 år med diverse "tillskott". Sen la jag ner det. Jag har ju fortfarande muskler, inte mager, men ok form. Vill inte vara mager. Gymmar ju två helkroppspass i veckan för att musklerna inte ska försvinna. Vet inte midjemått nu, men är ju inte fet direkt. Hälsosam vikt man man nog säga, 84kg.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 07 Aug 2021, 13:07 Jag var rätt biffig. Hade 49cm i armmått. Satsade väl ca 5 år med diverse "tillskott". Sen la jag ner det. Jag har ju fortfarande muskler, inte mager, men ok form. Vill inte vara mager. Gymmar ju två helkroppspass i veckan för att musklerna inte ska försvinna. Vet inte midjemått nu, men är ju inte fet direkt. Hälsosam vikt man man nog säga, 84kg.
Du har aldrig varit i min situation dock.. Gick du upp på grund av mediciner så du hamnade på 115? Idag när du är hungrig på natten, det vore ju konstigt om du inte var hungrig men vilken medicin ger dig hunger?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23889
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vikt och sånt!

Post by Zoidar »

Nej gick upp på 103 delvis på grund av medicin. Men det blev lättare nu med Peratsin att gå ner, trots jag är mer hungrig.

Fast på 12mg Peratsin är hungern normal. Men jag behöver 16mg och då kommer mer hunger.
Last edited by Zoidar on 07 Aug 2021, 13:36, edited 1 time in total.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 07 Aug 2021, 13:34 Nej gick upp på 103 delvis på grund av medicin. Men det blev lättare nu med Peratsin att gå ner, trots jag är mer hungrig.
Så 12 kg var bara muskler? Tog det 5 år att bygga dom?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23889
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vikt och sånt!

Post by Zoidar »

Nej, tog inte droger, men med nyandligt menar jag typ healing, seanser, sökande efter Buddhas upplysning, yoga, meditation. Det gick mig på huvudet. Gick på någon form av energiöverföring dagen innan jag fick min första psykos.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 07 Aug 2021, 14:18 Nej, tog inte droger, men med nyandligt menar jag typ healing, seanser, sökande efter Buddhas upplysning, yoga, meditation. Det gick mig på huvudet. Gick på någon form av energiöverföring dagen innan jag fick min första psykos.
Spännande, förstår du varför eller har du backat helt från "hokus pokus"?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18920
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vikt och sånt!

Post by Krokus »

Klankedinken wrote: 07 Aug 2021, 08:37Det andra fältet är från människor som studerar vikt och där läser jag att det är väldigt svårt att behålla en lägre vikt en den man är van vid.. Antingen får man vänja sig vid att vara hungirg etc.. Det verkar som att människor som vägt mycket och som överätit över en längre tid utan mediciner har betydligt svårare att behålla vikten när dom väl gått ner.. Det bygger på att dom har en biologi som gör att dom lägger på sig lätt men också att kroppen strävar uppåt på något sätt..
Antalet fettceller minskar inte, däremot krymper de vid viktnedgång.

Själv har jag aldrig varit fet, däremot överviktig. Som mest 78kg och som minst 48kg i vuxen ålder. Länge var jag viktstabil på 65kg, men när jag började med P-piller hände det något. Inte nog med att hormonerna ändrades, utan även att jag började må sämre psykiskt. Hade jag vetat att hormonella preventivmedel skulle ha gjort så mot mig (både viktökning, ökat sötsug och mer nedstämdhet) hade jag aldrig börjat.

Hur som helst, när jag vägde runt 65kg var min hunger mer normal än nu vid 75kg. Jag mår inte bra psykiskt nu heller.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23889
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vikt och sånt!

Post by Zoidar »

Klange, backat helt. Förstår att nyandlighet inte är bra för psyket. Jag är dock inte emot kinesisk medicin, typ akupunktur. Numera är min enda andlighet i kristen tro.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vikt och sånt!

Post by Klankedinken »

Det var första dagen med svält. Det gick bra, var hungrig i stötar på morgonen och mitt på dagen men efter mitt ända mål mat på eftermiddagen till medicinen gick det bra.. Orkade inte så mycket bara..

Nu blir det fokus på att inte förlora mina gains och att äta så nyttigt som möjligt!

Frukost:
1. Äpple
2. glas mjölk
3. en hamburgare med sracha mayo och ketchup
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13370
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vikt och sånt!

Post by amandara »

Jag har inte dietat på ett tag nu. Har nog gått upp något kilo, men det gör inget. Jag har ändå inte gått upp de 14 kg som jag gått ner. Behövde liksom ta omtag och unna mig det jag hade försakat. Bara inte tänka. Bara få vara. Jag är ändå nöjd med den viktnedgång jag lyckats skapa och det märks på kläderna. Det är jobbigt att dieta och jag har fått blodtrycksfall så fort jag rest mig. Det är bättre nu när jag ätit mer så jag antar att det har med kalorier in att göra. Det är oxå jobbigt att gå hungrig, tar mycket energi att ta sig igenom. Men ändå, 14 kilo. Dags att kliva vidare på resan.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3594
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vikt och sånt!

Post by 1Dave »

Hur lång tid har det tagit att gå ner de kilona Amandara?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13370
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vikt och sånt!

Post by amandara »

Det tog 10 veckor. Sen har jag stått ungefär still några veckor.
Post Reply