Källtillit

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12988
Joined: 10 May 2021, 16:35

Källtillit

Post by Jocke »

Image

Detta blir nog enda bilden jag visar upp här på siten på ett tag?

När man läser om bl. a. coronan så får man en mängd olika information som motsäger varandra. De nyheter som visas på media är av helt annan karaktär än de som visas på bl.a. youtube och newsner och även camera one inkluderad.

Det går rykten om att jag är svårförstådd, jag undrar hur det kan ha uppenbarat sig till allmänhetens kännedom? Någonstans måste det finnas en felaktig källa någonstans, som sprider dessa rykten via allmänhetens förfång?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19009
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Källtillit

Post by Krokus »

Vem är det, förutom vissa på Viska, som säger att du är svår att förstå?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37792
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Källtillit

Post by Geta »

Det har varit Cosmos som klagat på att hon inte förstår Jocke. För många svåra ord. Hon har inte visat sig på nya Viska ännu.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12988
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Källtillit

Post by Jocke »

Krokus wrote: 13 May 2021, 17:12 Vem är det, förutom vissa på Viska, som säger att du är svår att förstå?
Ja, vissa kompisar här hemma. + rena främlingar som jag försöker få kontakt med, sedan kanske några har uttalat sig om starka missförstånd kring mig osv. Trots att personalen har en del nära kunskaper om mig, så uttrycker dem ibland en viss skepsis kring mina uttalanden. Brukarna inom boendet lider av diverse blandade funktionshinder, så det kan uppstå dålig personkemi.

Men källkritik måste alltid förekomma, speciellt som media har sina fingrar med på många ställen.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Källtillit

Post by Schizofreni »

Jocke wrote: 13 May 2021, 15:34 Image

Detta blir nog enda bilden jag visar upp här på siten på ett tag?

När man läser om bl. a. coronan så får man en mängd olika information som motsäger varandra. De nyheter som visas på media är av helt annan karaktär än de som visas på bl.a. youtube och newsner och även camera one inkluderad.

Det går rykten om att jag är svårförstådd, jag undrar hur det kan ha uppenbarat sig till allmänhetens kännedom? Någonstans måste det finnas en felaktig källa någonstans, som sprider dessa rykten via allmänhetens förfång?
Handräckningens Handlag
Bra att du ser de med handlag för vilseledning. Undrar om denna tidsålder kommer att kallas konspirationsteoretikerrnas guldålder. Covid-19 vcerkar doch ha tagit musten ur antivaxxarnas värsta avarter. Facebook, youtube och Google verkar numera lite aktivare för att bekämpa desinformation speciellt kring covid-19 och det tycker jag är bra.

Eventuella rykten om att du ör svår att förstå har jag svårt att förstå. Visa din bildning och visa oss dina bilder. Måla inte ut imagen av att du är obildad.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12988
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Källtillit

Post by Jocke »

Image

Jomen visst kan jag inse när ngn uppmanar en att skicka in en bild av att kanske uppförstora loser-epitetet? Den obildade genren finns där bland människor som har byggt upp en visshet av att dem är kapabla att förstå vanligt och även avancerad språkbruk som det finns facit till!

Många ser en chans att förkovra sig, men inte inom loser-epitetet. Ingen kan erkänna att ngn rider på en annan nivå, så visst finns dum-förklarandet där när man inte hör andras perception på livet? Tack schizofreni, att du lyfte upp denna diskussion en klass högre!
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8450
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Källtillit

Post by wasp »

Image

Du är inte svår att förstå Jocke! Vad än Cosmos sagt är det att lägga sten på börda. Förövrigt har hon nog så många lik i garderoben att hon har nog med sitt.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12988
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Källtillit

Post by Jocke »

Image

Om man säger sannolika skäl till media om att ngn har häktats så kan personen släppas pga bristande bevis men fortfarande vara misstänkt.

Hur kan man lita på källkritik? Offret kanske inte kan uttrycka sig relevant pga diverse chock! Kommer inte ihåg ordet om offret kan vara relevant i sina utsagor?
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12988
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Källtillit

Post by Jocke »

Det som är farligt med media, är att dem inte tål kritik! Så helt plötsligt säger dem att dem har rätt att lämna ut en som trotsar deras källor som totalt impregnerar hela mänskligheten.

Image
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8450
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Källtillit

Post by wasp »

Image

Grävande journalistik Jocke! Besvärligt att få drevet efter sig!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8339
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Källtillit

Post by Richard »

Det är viktigt med källkritik, därför handlar jag på Kjell & Co. samt källsorterar...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12988
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Källtillit

Post by Jocke »

Image

När man har en psykisk sjukdom. så är det ofta svårt att sortera olika budskap som antyder ett grundläggande element. Den som känner sig träffad kan inte försvara sig mot de krafter som media vill behålla som grundläggande källa. Det där är ngt som väldigt många vill söka orsaker till och avfärda i allmänhetens ögon.
Post Reply