Valet och kvalet

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Valet och kvalet

Post by memphis »

Jo det finns ju tvättstuga i huset. Så det är bara lyxen att ha en egen maskin. Diska tycker jag går bra också. Man vänjer sig snabbt vid det.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Kommer inte till nåt beslut ikväll. Det kanske kan vänta till i morgon.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Memphis,

Att badrummet är sunkigt låter inget vidare. Hur är det med dagsljus?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Krokus wrote: 05 Jun 2024, 19:37 Memphis,

Att badrummet är sunkigt låter inget vidare. Hur är det med dagsljus?
Det är inte mycket dagsljus för det är bara små källarfönster. Enda rummet som var ljust idag var sovrummet. Där sken solen in genom såna där glasbetongblock mot gatan. De andra fönstren är vanliga, men mot gården. För mörkt för att ha krukväxter inne i rummet.

Badrummet ja- det var ingen rolig historia. Det var väldigt litet och unket. Vet inte om det berodde på dålig städning. Hela lägenheten hade en konstig doft av stekfett blandat med kryddor. Utlänningar du vet, deras matlagning kan lukta ganska mycket frityrolja.

Men läget Krokus! Läget! Jag och vovven kan strosa in till centrum och ta en kaffe på nåt hundtillåtet kafé. Vi kan ta strandpromenaden ca 10 minuter till min mammas lägenhet.Vi kan gå till nån av parkerna nära intill.

Jag får gångavstånd till Rådhusplatsen och alla butiker där. Systembolaget också gångavstånd. Bion. Teatern. Allt inom gångavstånd. Det går inte att få ett bättre läge. Det är det som lockar mig.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag måste lämna besked på fredag.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

memphis wrote: 05 Jun 2024, 19:58 Jag måste lämna besked på fredag.
Hur är hyran jämfört med den du har nu?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Zoidar wrote: 05 Jun 2024, 21:30
memphis wrote: 05 Jun 2024, 19:58 Jag måste lämna besked på fredag.
Hur är hyran jämfört med den du har nu?
Hyran är 5500kr. 500kr mindre än vad jag har nu. Så på så vis är det inga som helst problem.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Om det är en bostadsrätt, vem är det som hyr ut lägenheten? Är det tillåtet?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det är bostadsrättsföreningen som hyr ut. De har byggt tre lägenheter i källaren som de hyr ut. Så den lägenheten jag har tjing på är en hyresrätt. Men huset ägs av föreningen.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Aha!
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Svårt ge några tips. Du får överväga om läget är så pass viktigt att du kan tänka dig en annars sämre lägenhet än du har nu. Det förstod jag det som den är. Du kommer säkert bo i den nya lägenheten minst fem år. Det låter iof gött att bo närmre stan.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ja det är en sämre lägenhet, helt klart. Den lägenhet jag har nu är egentligen helt perfekt, men den ligger på fel plats. Särskilt sen min mamma flyttade härifrån så känner jag mig akterseglad.

Denna lägenhet jag har nu skulle inte heller kosta 6000 kr om den låg i Umeå. Den skulle kosta närmare 7000 kr om den låg i en någorlunda attraktiv stadsdel. Centralt i stan skulle den kosta 8000kr eller mer, vilket jag inte har råd med.

Så då återstår det att söka lägenhet, antingen med samma standard som jag har, men i Umeås ytterområden. Eller med enklare standard mitt i metropolen. Det lutar åt att jag kan tänka mig en sänkning i standarden.

Med det sagt, om jag tar denna chans, så är det inte för att jag hittat min drömlägenhet. Min drömlägenhet ligger ovan jord, har riktiga fönster, och en balkong. Helst inglasad.
Men jag har ju kvar min plats i bostadskön. Om jag bor låt säga 2 år i denna källare, så har jag 10 års kötid och mina möjligheter kommer att vara större för att hitta mitt drömhem.
Post Reply