Måste man alltid jobba utspritt på veckan med sjukersättning?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

mrsearlgray
Iridiummedlem

Re: Måste man alltid jobba utspritt på veckan med sjukersättning?

Post by mrsearlgray »

KatastrofLasse wrote: 12 Nov 2024, 11:14
mrsearlgray wrote: 11 Nov 2024, 13:23 Diskuterade med mamma om att jag kanske skulle klara av att jobba ett 10 timmars pass i veckan som personlig assistent eller liknande. Men fk är ju så envisa om att man ska ha timmarna utspritt under veckan. Måste man verkligen alltid det? Många jobb kan man ju inte göra så på?

Tänkte om man har sjukersättning 75% och jobbar 25% med ett längre pass i veckan för då har jag tid att återhämta mig emellan.
Man kan lättare gå runt detta numer. När jag var långtidssjukriven i 1.5 år under 2021-2023 så berättade Försäkringskassan att de ju helst ser att man lägger ut sin tid under hela veckan, precis som du säger - men att man överlag inte ser så strikt på det längre. Det kan ju faktiskt vara så att en arbetsplats ligger långt bort och det tar lång tid att ta sig fram och tillbaka, då är två timmar om dagen plötsligt väldigt betungade.

Så det kan ju egentligen bli kontraproduktivt för hälsa och mående.

Men sedan tänker jag att det säkert till del också beror på varför man är sjukskriven. Säkrast är väl att kolla med handläggare. Ryktet om dem är ju inte toppen, men många är faktiskt bra att ha att göra med. Men det stoppar inte mig personligen att skaka som ett asplöv när jag ska ringa dem. Upplever det som väldigt obehagligt. Aldrig kul att stå där med hatten i handen hos husbonden.
Tack! har pratat med min handläggare nu i telefon och hon är alltid bra att göra med men hon föreslog att jag skulle ringa kundcentret också då hon inte har hand mycket om sjukpenning längre.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
KatastrofLasse
Niobmedlem

Post by KatastrofLasse »

Låter bra. Sedan tror jag definitivt att du tänker helt rätt när du säger att brukaren kanske behöver tiden samlat, istället för två timmar om dagen. Det måste ju i slutändan vara det som styr tycker jag också.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

KatastrofLasse wrote: 12 Nov 2024, 11:29 Låter bra. Sedan tror jag definitivt att du tänker helt rätt när du säger att brukaren kanske behöver tiden samlat, istället för två timmar om dagen. Det måste ju i slutändan vara det som styr tycker jag också.
Ja men precis, man kan ju tyvärr inte anpassa alla jobb heller.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 12 Nov 2024, 11:35
KatastrofLasse wrote: 12 Nov 2024, 11:29 Låter bra. Sedan tror jag definitivt att du tänker helt rätt när du säger att brukaren kanske behöver tiden samlat, istället för två timmar om dagen. Det måste ju i slutändan vara det som styr tycker jag också.
Har du sjukpenning vet jag inte reglerna, men med sjukersättning ska det vara jämt fördelat.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 12 Nov 2024, 13:30
mrsearlgray wrote: 12 Nov 2024, 11:35
Har du sjukpenning vet jag inte reglerna, men med sjukersättning ska det vara jämt fördelat.
jo hon sa det, tyvärr måste jag göra en utredning oavsett vilken grad av sjukersättning jag ska ansöka om... så spelar ingen roll om jag jobbar som personlig assistent eller inte dom måste göra utredningen ändå för att jag inte ska få avslag säger dom.
Post Reply