Här kommer kilona zoidar!
Utvärdering av olika viktminskningsmetoder
Moderator: Moderator 1
-
- Guldmedlem
-
- Guldmedlem
Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder
Äter man mindre om man tränar?
Blir man bättre på att äta om man tränar?
Justeras kroppen till det bättre när man tränar?
1. Det verkar som att hungern regleras eftersom att kroppen får bättre tillgång till blodsockret samt att det krävs mindre insulin. Det gör att systemet inte pressas lika hårt och kanske: eftersom man inte får blodsockerbergochdalbana så äter man inte mer än man behöver. Koden för en hälsosam kropp är att kroppen blir bättre på att balansera sig om den är i vältränat skick! (teori)
2. Har fått höra av min mor att man väljer mat med omsorg när man tränar.. Själv tror jag inte det gör så stor skillnad vad du stoppar i dig i och med träning! Nyttig mat är samma sak i alla fall och både du och jag vet vad som inte är det. Blir då dina matval bättre på grund av träning och jag skulle tippa på att om blodsockerbergochdalbanan förbättras så kommer du inte att dras till onyttigheter lika mycket.. jag tror det finns en sanning i detta alltså!
3. Kroppens mekanismer förbättras för att hantera den ökade belastning när du tränar, tränar du hårdare krävs det högre standard i kroppen och vi har genetik för att förändra våra inre mekanismer. T.ex. så ökar kroppens mitokondrier till följd av träning som anstränger kroppen eftersom att aktiviteten kräver att du har mer energi för att klara av den. Koden är att kroppen får fler "kraftcentran" för att den ska kunna hantera den ökade belastningen vid träning. Det gör att du även har högre energi till vardags. Det finns en större reserv och du ligger på en generellt högre nivå!
Det var mina senaste efterforskningar!
Blir man bättre på att äta om man tränar?
Justeras kroppen till det bättre när man tränar?
1. Det verkar som att hungern regleras eftersom att kroppen får bättre tillgång till blodsockret samt att det krävs mindre insulin. Det gör att systemet inte pressas lika hårt och kanske: eftersom man inte får blodsockerbergochdalbana så äter man inte mer än man behöver. Koden för en hälsosam kropp är att kroppen blir bättre på att balansera sig om den är i vältränat skick! (teori)
2. Har fått höra av min mor att man väljer mat med omsorg när man tränar.. Själv tror jag inte det gör så stor skillnad vad du stoppar i dig i och med träning! Nyttig mat är samma sak i alla fall och både du och jag vet vad som inte är det. Blir då dina matval bättre på grund av träning och jag skulle tippa på att om blodsockerbergochdalbanan förbättras så kommer du inte att dras till onyttigheter lika mycket.. jag tror det finns en sanning i detta alltså!
3. Kroppens mekanismer förbättras för att hantera den ökade belastning när du tränar, tränar du hårdare krävs det högre standard i kroppen och vi har genetik för att förändra våra inre mekanismer. T.ex. så ökar kroppens mitokondrier till följd av träning som anstränger kroppen eftersom att aktiviteten kräver att du har mer energi för att klara av den. Koden är att kroppen får fler "kraftcentran" för att den ska kunna hantera den ökade belastningen vid träning. Det gör att du även har högre energi till vardags. Det finns en större reserv och du ligger på en generellt högre nivå!
Det var mina senaste efterforskningar!
Jag är oxå sugen på chips by the way. Kanske man ätit för lite salt.
Mi erfarenhet är att vid hyfsat hård konditionsträning, då endorfiner frisätts, dämpas hungern.
Kör en grönsaksdag idag. Två burkar tomatkross mixade med vitlök.
Dagens vikt 88,6kg.

Dagens vikt 88,6kg.

Last edited by Zoidar on 11 Oct 2021, 23:56, edited 1 time in total.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Vitlök, ojoj! Glöm inte bort tandborsten! 
Edit: kanske några tuggummin också. :)

Edit: kanske några tuggummin också. :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Nej, tror jag ska ta bort frukosten igen. Det är naturligt för mig. Svårt när jag ändrar mig hela tiden.

Fortsätter med mina 15000 steg.

Ett alternativ vore att löpträna istället för promenader, men det brukar på sikt leda till diverse problem. Crosstrainer på gymmet skulle kunna vara ett alternativ.
Fortsätter med mina 15000 steg.
Ett alternativ vore att löpträna istället för promenader, men det brukar på sikt leda till diverse problem. Crosstrainer på gymmet skulle kunna vara ett alternativ.
Jag tror att crosstrainer vore bra. När du väl är klar på crosstrainern kanske du har energi över och då gör något lätt och kort strykepass? 
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Ja eller kort styrkepass först och sen crosstrainer.
Själv så äter jag efter en uträkning på energibehov från Styrkelabbet. De har en kalkylator. Hamnar då på 1750 kalorier. Det lustiga är att på mig stämmer den. Håller vikten.