Är det någon mening med att försöka hålla sig frisk

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Är det någon mening med att försöka hålla sig frisk

Post by memphis »

Jag tror att livet har en mening även om det känns meningslöst. Vår utveckling som är en dynamisk process mellan "mig" och "andra" kan bitvis vara rätt spännande. Sen har vi njutningen. Livets njutningar, musik, rus, förälskelse, god mat, vackra ting, osv osv.
Men jag tror bestämt att om man når vissa höjder i sitt mående, så gör man det genom att betala ett pris. Priset är att ha svackor av sämre mående.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

memphis wrote: 02 Jan 2025, 17:44 Jag tror att livet har en mening även om det känns meningslöst. Vår utveckling som är en dynamisk process mellan "mig" och "andra" kan bitvis vara rätt spännande. Sen har vi njutningen. Livets njutningar, musik, rus, förälskelse, god mat, vackra ting, osv osv.
Men jag tror bestämt att om man når vissa höjder i sitt mående, så gör man det genom att betala ett pris. Priset är att ha svackor av sämre mående.
Sedan ett år tillbaka har jag undvikit att hamna i spännande nivåer för att slippa bli paranoid för det är inte värt det.
Jag upplever det som att jag har levt klart livet. Det finns inget mer att hämta. Finner ingen njutning med livet av allt vad det innebär.
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

Inwatto wrote: 28 Dec 2024, 10:07 Som jag uppfattar det så skadas hjärnan av varje psykos. Man blir sämre och sämre om man inte tar sina tabletter (de skyddar). Givetvis gäller det att hitta en medicinering som funkar. Det kan ta tid. Men, vi är ganska många här på Viska 4.0 som är i remission, dvs återhämtade.
Jag misslyckas tyvärr med min återhämtning.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Paria, du kanske har släckt din karma. Men troligare är du deprimerad. Även om man släckt sitt karma leder självmord till mera ogynnsamma återfödslar. Så det bästa är att fortsätta tills ljuset slocknar självmant.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

memphis wrote: 02 Jan 2025, 17:57 Paria, du kanske har släckt din karma. Men troligare är du deprimerad. Även om man släckt sitt karma leder självmord till mera ogynnsamma återfödslar. Så det bästa är att fortsätta tills ljuset slocknar självmant.
Jag verkar ha lyckats släcka ner ganska mycket. Tror inte på återfödslar. Tror på intet. Evigheten är intet; att icke existera.
femfemman
Vanadinmedlem

Post by femfemman »

Jag tycker det låter som om du är deprimerad. Jag var deprimerad i 3 år efter min första psykos, men klåparna inom vården förstod det inte, och själv mådde jag bara skit och orkade inte ta reda på någonting.

Till slut träffade jag en läkare som insåg att jag fått en så kallad "post-psykotisk depression" och fick börja medicinera med antidepressiv medicin som tillägg till min antipsykotiska medicin.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag har haft cirka 10 psykoser. Efter varje psykos har jag varit deprimerad. De första 20 åren konstant men nu, när jag är 70 + och i remission är jag inte deprimerad längre. Läkaren skrev i höstas på 1177 att det inte var något fel på mig kognitivt heller.
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

femfemman wrote: 02 Jan 2025, 18:20 Jag tycker det låter som om du är deprimerad. Jag var deprimerad i 3 år efter min första psykos, men klåparna inom vården förstod det inte, och själv mådde jag bara skit och orkade inte ta reda på någonting.

Till slut träffade jag en läkare som insåg att jag fått en så kallad "post-psykotisk depression" och fick börja medicinera med antidepressiv medicin som tillägg till min antipsykotiska medicin.
Läste på om post-psykotisk depression och det kan stämma in på mig.
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

Geta wrote: 02 Jan 2025, 18:37 Jag har haft cirka 10 psykoser. Efter varje psykos har jag varit deprimerad. De första 20 åren konstant men nu, när jag är 70 + och i remission är jag inte deprimerad längre. Läkaren skrev i höstas på 1177 att det inte var något fel på mig kognitivt heller.
Då får jag vänta i 25 år på remission.🙄
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

För mig har det varit bra med medicinbyte. Får nu injektion en gång i månaden.
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Den här filmen går att se på SVT-play redan nu och på tisdag på SVT-1:

Image
Paria
Nickelmedlem

Post by Paria »

1Dave wrote: 03 Jan 2025, 08:48 För mig har det varit bra med medicinbyte. Får nu injektion en gång i månaden.
Vågar mig inte på medicinbyte. Blir så nojig på biverkningar då.
Post Reply