Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Richard
Administratör

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Richard »

mrsearlgray wrote: 29 Dec 2024, 17:01 Men kraven man själv har på livet då? Som att bara få skaffa en familj? Att få leva utan att må dåligt hela tiden?
Jag ville i början av 20 års-åldern också träffa nån o flytta ihop med, skaffa barn, villa o allt sånt där. Det mådde jag jättedåligt för att jag kände att jag var så långt ifrån det, men fler o fler av kompisarna gjorde det. Men sen, runt 28-29 år, så började jag fundera på om det verkligen var det jag ville. Min diagnos förklarade mycket, o egentligen så tror jag inte jag hade mått bra av att leva som pappa i en villa. Det känner jag definitivt idag. Jag började tänka med tiden. Jag trivs egentligen bäst att vara ensam o jag skulle aldrig kunna uppfostra barn på ett bra sätt.

Så ja, vill man verkligen bilda familj, så som när jag trodde att jag var som alla andra, o man är långt ifrån att nå dit, så mår man såklart dåligt över det. Det är en grej som starkt bidrog till min depression. Nu är det inget som stör mig o jag mår bra när det gäller sånt, jag är lagd åt hållet ensamvarg, o äntligen har jag accepterat det fullt ut. Jag har även bara haft två lite längre förhållanden, o det är absolut inget för mig, det längsta varade i ca 9 månader, men jag prioriterade helt andra saker än att t.ex. ens umgås med henne. Så nu har jag fått det förklarat, jag är inte ens gjord för att o bli ihop med en tjej. Jag bodde med en tjej i två veckor o det gick mig på nerverna att inte få vara ensam. Med tiden blev jag asexuell också o undviker numera helst alla former av kroppskontakt.

Men, ett problem är att de flesta vill ju faktiskt ha någon att vara med, o har man t.ex. ont om vänner så blir det lätt att man känner sig ensam. O det har jag tyvärr ingen botemedel mot... Ofrivillig ensamhet är ett problem idag, det bidrar till depression o annat. O det är ett växande problem.

Hursomhelst får du krya på dig i alla fall o hoppas du kommer på bättre tankar!

*Tillägg, jag är inte helt o hållet ensamvarg, jag måste ut lite varje dag o träffa folk i ett par timmar. Samt har jag vänner som jag ibland festar till det med, som t.ex. nu på nyårsafton. En ringde igår o undrade om jag ville hänga med ut, men de accepterar att jag säger nej, de vänder mig inte ryggen för det, utan frågar nästa gång också. Jag är tacksam för att jag har mina vänner, då jag på det viset också behöver lite gemenskap. Det kanske inte märks här, när jag skriver mycket om vad som helst, men egentligen är jag en ganska tystlåten person. Gillar att ha vänner online också. Har träffat några som jag lärt känna IRL, men man får se om man kommer bra överens, ibland passar man egentligen inte alls.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Richard wrote: 29 Dec 2024, 18:31
mrsearlgray wrote: 29 Dec 2024, 17:01 Men kraven man själv har på livet då? Som att bara få skaffa en familj? Att få leva utan att må dåligt hela tiden?
Jag ville i början av 20 års-åldern också träffa nån o flytta ihop med, skaffa barn, villa o allt sånt där. Det mådde jag jättedåligt för att jag kände att jag var så långt ifrån det, men fler o fler av kompisarna gjorde det. Men sen, runt 28-29 år, så började jag fundera på om det verkligen var det jag ville. Min diagnos förklarade mycket, o egentligen så tror jag inte jag hade mått bra av att leva som pappa i en villa. Det känner jag definitivt idag. Jag började tänka med tiden. Jag trivs egentligen bäst att vara ensam o jag skulle aldrig kunna uppfostra barn på ett bra sätt.

Så ja, vill man verkligen bilda familj, så som när jag trodde att jag var som alla andra, o man är långt ifrån att nå dit, så mår man såklart dåligt över det. Det är en grej som starkt bidrog till min depression. Nu är det inget som stör mig o jag mår bra när det gäller sånt, jag är lagd åt hållet ensamvarg, o äntligen har jag accepterat det fullt ut. Jag har även bara haft två lite längre förhållanden, o det är absolut inget för mig, det längsta varade i ca 9 månader, men jag prioriterade helt andra saker än att t.ex. ens umgås med henne. Så nu har jag fått det förklarat, jag är inte ens gjord för att o bli ihop med en tjej. Jag bodde med en tjej i två veckor o det gick mig på nerverna att inte få vara ensam. Med tiden blev jag asexuell också o undviker numera helst alla former av kroppskontakt.

Men, ett problem är att de flesta vill ju faktiskt ha någon att vara med, o har man t.ex. ont om vänner så blir det lätt att man känner sig ensam. O det har jag tyvärr ingen botemedel mot... Ofrivillig ensamhet är ett problem idag, det bidrar till depression o annat. O det är ett växande problem.

*Tillägg, jag är inte helt o hållet ensamvarg, jag måste ut lite varje dag o träffa folk i ett par timmar. Samt har jag vänner som jag ibland festar till det med, som t.ex. nu på nyårsafton. En ringde igår o undrade om jag ville hänga med ut, men de accepterar att jag säger nej, de vänder mig inte ryggen för det, utan frågar nästa gång också. Jag är tacksam för att jag har mina vänner, då jag på det viset också behöver lite gemenskap. Det kanske inte märks här, när jag skriver mycket om vad som helst, men egentligen är jag en ganska tystlåten person. Gillar att ha vänner online också. Har träffat några som jag lärt känna IRL, men man får se om man kommer bra överens, ibland passar man egentligen inte alls.
Tack Richard, själv var det tvärt om för mig, trodde inte jag ville ha hus, barn osv... utan det är nu på senare tid jag insett det. tror jag insåg att om jag inte får något av det jag hade planerat innan jag blev sjuk så kan jag väl få kompromissa lite och ge upp alla ambitiösa yrkesdrömmar jag har/hade men familj vet jag inte om jag kan kompromissa om...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Hur man får tyst på hunden?
In a world where you can be anything, be kind.
Richard
Administratör

Post by Richard »

mrsearlgray wrote: 29 Dec 2024, 18:39
Richard wrote: 29 Dec 2024, 18:31

Tack Richard, själv var det tvärt om för mig, trodde inte jag ville ha hus, barn osv... utan det är nu på senare tid jag insett det. tror jag insåg att om jag inte får något av det jag hade planerat innan jag blev sjuk så kan jag väl få kompromissa lite och ge upp alla ambitiösa yrkesdrömmar jag har/hade men familj vet jag inte om jag kan kompromissa om...
Just det, att inte kunna läsa vidare o hitta sitt drömjobb bidrog så klart också mycket till depressionen. Jag ville läsa fysik på högre nivå, men hade inte ens en komplett gymnasieexamen. Så jag tog jobbet på en fabrik med mycket monotona jobb. Tänkte först att det bara är tillfälligt, o att jag kommer i kapp vad gäller utbildning. Men jag blev kvar i 4 år, sista tiden mest deltid, sen blev jag uppsagd p.g.a. besparingar. Då gick jag till Komvux för att äntligen börja läsa igen. Men två dagar klarade jag att vara där, sen var jag tvungen att sjukskriva mig igen. Så började åren gå (jag provade på en del aktiviteter så som arbetsträning, men det slutar alltid med att jag gör nått dumt, som t.ex. tyckte jag det var skamligt att vara sjukskriven p.g.a. psyket, så jag sköt sönder armen istället för att få en annan anledning att vara sjukskriven, fast en psykiater hade givetvis kunnat intyga hur dåligt jag mådde, men nä, det var tydligen pinsamt), o nu är jag 44 o sjukpensionär o anser det är för sent att börja läsa vidare, om jag ens skulle klara av det. Särskilt om jag skulle göra det på deltid, då jag aldrig skulle klara full tid. Att inte klara av dessa mål man vill, bidrar till att man mår sämre. Men när man till sist accepterar det, så släpper även depressionen p.g.a. den delen, något.

Jag är fortfarande intresserad av fysik, men jag får nöja mig med att läsa nya artiklar om upptäckter o sånt. Det tar mycket av min tid, att läsa intressanta artiklar o numera även ChatGTP (En AI-chatt som kan allt), där man inte behöver vara rädd för att ställa dumma frågor. och jag kan göra det i min egen takt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Birk har slocknat. Skönt.
In a world where you can be anything, be kind.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

God Natt
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Äter en fralla med prästost och smörgåsgurka och alltid när jag gör det är det med tankar på mitt första jobb. På Hemköp. Jag städade butiken tillsammans med en hemsk kvinna som jag var rädd för, tidigt om morgonen. Tror vi började kl 05. Då hade vi tre timmar på oss innan butiken öppnade. När butiken öppnat satt jag i kassan några timmar för att få ut mer i lön.

Men mellan dessa två jobb tog vi alltid en fika tillsammans med affärens ekonomiansvarige "Lena". Lena hämtade bröd och ost ute i butiken och vi åt med gott samvete fast det var oklart om arbetsgivaren var med på det.

Flera år senare åkte Lena tyvärr dit för förskingring. Hon hade en dotter, som var min kompis, som höll på med dans, och det var väldigt dyrt med resor och avancerade klänningar. Efter avslöjandet att hon tagit pengar ur kassaskåpet fick hon sparken och återhämtade sig aldrig efter det. Hon dog av sorg och dåligt hjärta en kort tid efteråt.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Har alltid undrat över, när de städar i affärerna. Det är aldrig damm på hyllorna.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Just hyllorna dammar nog den övriga personalen av i samband med upplockningen. För det har jag inget minne av att vi gjorde. Men jag kan minnas fel.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag ser aldrig på mitt ICA att de som plockar upp varor i hyllorna dammar samtidigt.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det kan ga varit den stygga damen jag jobbade med som dammade hyllorna.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Dammet kanske virvlar bort när de så ofta fyller med nya varor? Har en bekant på coop, kan fråga honom.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Post Reply