Vad är syftet med livet?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem

Re: Vad är syftet med livet?

Post by Klankedinken »

Vi har mycket längre utvecklingstid i dag i alla fall och en del i det är att vi kan skjuta upp havandeskapet tills vi är mer ekonomiskt mogna. En läkare t.ex. som utbildar sig vid 20 är klar vid 25-28 och sen ska man bilda förhållande som man vill ska vara stabilt och då tar det ytterligare tid?

Många kvinnor som har kommit långt på den ekonomiska stegen kan ju skaffa barn via en klinik om dom vill..

Min åsyn är i alla fall att vi skapat möjligheter att flytt ansvar för saker och ting till olika företag. Vi har också tillgång till vård. Allting är så uppspeedat att det vi inte har är tid att vara för oss själva och att fler och fler får svårigheter med livspuzzlet eftersom förmågan att hålla livet flytande blir för svårt i modernt samhälle..

Dels är det mycket som ska falla på plats och sen ska man kunna vidmakthålla ett komplext liv, något alla inte är tillräckligt fokuserade för?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Richard
Administratör

Post by Richard »

Mitt liv ägnar jag åt att försöka förstå vad för del i nått större vi är, vad vi består av och vad medvetandet är för något...

Kommer inte bli jättebesviken om jag dör, eftersom jag är väldigt nyfiken på vad som händer efter döden, men samtidigt är jag lite rädd för den.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag är konstigt nog inte rädd för att dö. Längre. Än. Jag ser döden som en resa. Men det kanske blir en hård resa, det vet man inte. Fast man vill ju helst tro att efter döden är lidandet över. Men jag är inte säker på att det ligger till så.

Enligt buddhismen är vårt liv på jorden bara en del i ett gigantiskt kretslopp. Efter döden kommer vi till andra världar, men det finns lidande där också.

Ibland är lidandet bara mer subtilt, t ex i gudarnas sfär, där lider gudarna av förändringens lidande. Det innebär att de vet att deras gudomliga liv har ett slut det också, och de kan falla ner i lägre världar.

Men när jag dör, om någon sitter vid min sida, då kommer jag att säga "bon voyage".

Frågan jag har är vilka de är som är i Ljuset jag såg i drömmen. Är det änglar? Enligt psychic medium befinner sig var och varannan människa i Ljuset. Men jag undrar om det verkligen är så...
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

amandara wrote: 23 Apr 2023, 17:04
Krokus wrote: 23 Apr 2023, 17:03 Amandara,

Jag tänkte liknande när Leakim skrev att vi människor inte får lika många barn längre. Det beror säkert delvis på p-piller och andra preventivmedel.
Ja det tror jag med.
Sedan finns det vissa som steriliserar sig för klimatets skull. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det undrar jag hur det står till med det. Jag tror att driften att föröka sig är så stark att den inte går att argumentera bort. Kanske vill de inte ha barn för att de inte vet om de skulle gilla det, och skyller på klimatet för det är mer "osjälviskt".
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Jag tror vi är här för att lära oss. Antalet själar är konstant. Ju mer människor som har själar, desto färre djur och växter finns det.

Jag tror vi ska lära oss någonting i livet. Självmord börjar bara om resan. Tills man klarat av uppgiften.

Jag är inte rädd för att dö för min egen del, däremot har jag ansvar för sonen med autism. Han klarar sig inte själv än, trots att han rent juridiskt är vuxen.

Människor vi träffar lär oss saker om oss själva. En del speglar man, andra väcker negativa känslor, känslor som kanske är undantryckta sen tidigare liknande erfarenheter. Det är en del av resan att lära sig hantera sina känslor.

Där har jag mycket jobb att göra. Jag är mer eller mindre helt avstängd.
Målningen är själens spegel
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Väl talat Koi.

Jag som är buddhist får ofta frågan, om reinkarnation verkligen finns, vad kommer alla nya själar ifrån?

Men det är som du säger Koi. Antalet är konstant. Det är inte bara människor som har en själ. Djur och växter ingår också i kretsloppet. En del säger även stenar har en själ.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Tror det är viktigt med förbehållet att detta är åskådning och inte fakta. Vi har alla möjlighet att utveckla syn på livet som hjälper oss att möta det vi tycker är svårt och ibland omöjligt att sätta i ord!
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Man talar ju om osaliga andar som inte har fått ro efter döden.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Livets mening, är att leva det liv vi fått och inte att ta livet av oss. Gör vi det, kommer vi inte längre utan lever om livet, tills vi inte tar livet av oss. När vi då dör till sist, går vi in i en annan högre dimension och minns detta livet och är födda i en högre dimension. Livet är till för att lära oss av det. Jag finns inte överallt där jag borde, då många av mig begått självmord. Men som sagt ett självmord gör lärandet att inte ta livet av sig, utan leva det fullt ut. Jag har inte facit i mitt liv, men eftersom jag fortsätter leva tills jag dör, först då har vi facit, vad inte vad det nu blir.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Nisse,

Jag trodde att du var kristen?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply