Ingen människa är en ö

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

mrsearlgray
Iridiummedlem

Re: Ingen människa är en ö

Post by mrsearlgray »

Leakim97 wrote: 10 Feb 2025, 17:50 Det stämmer också, Geta. Det går inte heller att bekräfta med säkerhet, men de tror att det är skytten
Efter att ha sett videon själv tror jag tyvärr det var rasistisk motiverat. Varför inte kalla en spade för spade?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Kalla en spade för spade hur menar du?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Vilken video?
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Videon som tv4 la ut
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Leakim97 wrote: 10 Feb 2025, 17:53 Kalla en spade för spade hur menar du?
"calling a spade a spade" asså att man benämner något för vad det faktiskt är.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

"Tror" räcker inte. Det måste kunna bekräftas till 100% om det ska vara tillförlitligt
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Krokus wrote: 10 Feb 2025, 17:40
Leakim97 wrote: 10 Feb 2025, 15:12
Jocke wrote: 10 Feb 2025, 15:04 När man är ensam, så vet man inte gränserna för rätt och fel! Ensamhet har egentligen inte med social samvaro att göra, Utan det är något i kroppen som driver en till detta. Som i Örebro-killens fall eventuellt autism? Inga spekulationer som sagt, men det funktionshindret är nog en källa till ensamhet.
Varför skulle man inte veta gränserna för vad som är rätt och fel bara för att man är ensam?
Det är väl ändå skillnad på att vara ensam och att ha autismspektrumtillstånd? Jag håller med dig, Leakim.

Finns det någon källa på att Örebroskytten hade autism? Jag förstår inte heller varför man, som vanlig människa, ska leta anledningar till att försvara mördare.
Nej nej Leakim och Krokus! Jag försvarar inte hans dåd! Det är helt vansinnigt och ett tecken på ett bristande samhälle som låter dessa gå under radarn. Dem pratar nu om att sjukvården har brustit i att anmäla till polisen att det kanske vart tveksamt att han skulle ha vapenlicenser på fyra vapen. Jag säger bara vad jag hört via media, och ni pratade om ensamma och isolerade människor, alla autister är givetvis inte helt ensamma. Men ni kanske inte har läst på om att det finns flera som har haft tendenser till att begå en sådan brott, det var en kille från fryshuset som berättade om vad som kan orsaka dessa brott. Nu minns jag inte exakt, men han försvarade absolut inte Örebrokillen, utan sade att det krävs typ nejonöga för att upptäcka dessa varelser och förhindra dem från att begå dessa brott i preventivt syfte finns det terapi för sådana blivande mördare om man säger så. Men fan i mig att jag försvarar killen mycket medvetna brott nej nej!
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Vad skulle ha behövts gjort för att förhindra hans brottsliga handlingar? Hade det gått att förhindra denna massskjutning? I dont know
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Skolan skulle ha kanske lagts om, så att han fått godkänt i några ämnen. Idag är det ju massvis med ungdomar som inte klarar nian och får gymnasiebehörighet.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Det är en pelare i det hela. Tror inte det hade räckt. Men när något sånt här händer tror jag att det handlar om en störd individ, de flesta skulle nog aldrig kunnat genomföra masskjutning oavsett hur deras liv och situation hade sett ut
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Hos seriemördare har man ju studerat flera hjärnor och många har haft slag mot huvudet som barn som man tror kan skada hjärnan och orsaka trauma i utvecklingen av hjärnan som gör att de kan begå de brott de gör...
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Ja, enligt killen från fryshuset så hade det varit möjligt, om de olika instanserna hade upptäckt att han hade vapenlicenser och meddelat polisen. Terapi- killen såg väldigt ödmjuk ut, så visst hade det varit möjligt med terapi. Den killen hade ingen ekonomiswk bistånd, så hur han hade levat utan pengar så länge fattar jag inte. Att dem inte tidigare hade gjort husrannsakan hos honom är för mig en gåta. Samhället har brustit där.

Nu går jag bara på vad jag har blivit upplyst om som många andra. I morgo tyst minut över hela Sverige kl. 12.00. Men ingen kan försvara sådana dåd, speciellt jag som går i en liknande skola, vet hut!
Post Reply